EG Vikings vann guldet i mixedklassen. Foto: Icelandic Gymnastics

Sex medaljer till Sverige vid nordiska mästerskapen i truppgymnastik

Under lördagen har de nordiska mästerskapen i truppgymnastik avgjorts i Reykjavik på Island. Sju klubblag representerade Sverige och det blev en strålande dag för svensk del med hela sex medaljer.

De nordiska mästerskapen i truppgymnastik avgörs vartannat år och efter en lång pandemipaus var det många som hade sett fram emot helgens tävling på Island, något inte minst den publikfyllda läktaren var ett bevis för. Det blev en lång dag i Laugardalshöll, arenan där mästerskapet hölls, men stämningen var på topp från morgon till kväll.

Svensk trippel mixedklassen

Mixedklassen inledde dagen och tre lag representerade Sverige: GK Motus-Salto från Malmö, GF Örebro och EG Vikings, ett samarbete mellan GT Vikingarna och Enebybergsgymnasterna. Redan från start visade alla de svenska lagen att de var att räkna med i medaljstriden med svåra volter och en stil som de andra nordiska länderna inte kunde matcha. Det slutade med en svensk trippel när EG Vikings blev nordiska mästare med 53.825 poäng, GK Motus Salto vann silver på 53.500 poäng och GF Örebro slutade på bronsplats på 51.150 poäng med god marginal ner till fjärdeplatsen. En minst sagt strålande start på dagen för svensk del.

Livia Berner från guldlaget EG Vikings kommenterade guldet såhär:

- Det känns helt fantastiskt, så jäkla kul. Vi gick in som ett lag och hade framför allt jäkligt kul och tänkte inte så mycket på prestation och poäng utan bara på att vi skulle göra så bra vi kunde. Så bra drag från läktaren också och bra stöd, det har varit en rolig upplevelse.

Två medaljer i damklassen

Efter lunch var det damernas tur att inta tävlingsgolvet. De svenska lagen Brommagymnasterna och GK Motus-Salto visade båda varför Sverige är en ledande nation på damsidan med stilrena volter och magiska friståendeprogram. Det blev dock en jämn kamp in i det sista om guldet och till slut var det danska laget TeamGym Aarhus som fick kliva högst upp på pallen med 54.350 poäng. Precis bakom med 54.000 poäng slutade GK Motus Salto som därmed tar hem silver och även bronset gick till Sverige och Brommagymnasterna med 53.200 poäng.

- Det känns jätte, jättebra och vi är så stolta över vår prestation verkligen. Såklart lite surt att vi inte står högst upp på pallen men vi hade inte kunnat göra det bättre och ett silver känns som ett guld idag. Vi är extra nöjda med vår friståendepoäng och att vi avslutade på topp på tumbling, det känns hur bra som helst, sa Lovisa Hörstedt från silverlaget GK Motus-Salto.

Brons till Sverige i herrarnas tävling

I herrklassen var det sju starka lag som slogs om medaljerna. KFUM från Stockholm och GF Fram från Helsingborg representerade Sverige och båda lagen stod för fina prestationer. KFUM var första lag ut och inledde med ett strålande fristående som gav dagens högsta poäng i redskapet. Prestationen räckte till en bronsplats med poängen 57.900, guld gick till de danska herrarna från Gladsaxe IF som stod för en närmast otrolig tumbling som belönades med höga 22.450 poäng. De vann med totalpoängen 62.100 framför Oslo Turnförening från Norge som tog silver med 58.575 poäng. GF Fram gjorde också en bra tävling men i det starka startfältet räckte det inte till någon medalj men en fin femteplats med 55.950 poäng.

Kevin Dannefalk från KFUM var nöjd med dagen och lagets prestation.

- Vi har verkligen en gruppdynamik utan dess like, alla har samma mål och det betalar sig. Vi gjorde inte en perfekt tävling nu men vår taktik håller och det är därför vi står på prispallen. Sen är vi såklart extra nöjda med friståendet. Känslan när man klarar handståendet utan att ta steg och får skrik från läktaren så man inte hör musiken då känner man, nu åker vi!

Den svenska delegationen åker från Island med hela sex medaljer, sammanfattat ett strålande mästerskap för svensk del som blir bästa nation på de nordiska mästerskapen.