Sju gymnaster till EM i Montpellier

Sju gymnaster till EM i Montpellier

Den 15 april inleds EM i artistisk gymnastik i Montpellier, Frankrike. Från Sverige deltar sju gymnaster, tre damer och fyra herrar.

Medaljchans i barr

Jonna Adlerteg, är den mest etablerade gymnasten i truppen. Hon kommer tävla i mångkamp, men det är i barr som den största chansen till medalj finns. En guld- och en silvermedalj på World Challenge Cup de senaste veckorna visar att formen är god.

Kim Singmuang gör sitt andra EM och kommer enbart att tävla i barr. Hon var en del av laget som tävlade i VM i Nanning förra året. Där kom Sverige på en 21:a plats och kvalade därmed till VM som går i oktober.

Sveriges äldsta gymnast under mästerskapet är Marcela Torres, 26 år gammal (född 1988). Hon tävlar sitt första internationella mästerskap för Sverige och kommer att tävla i hopp. Marcela, som kommer från Argentina, kom till Sverige för tre år sedan och startade då sin elitsatsning inom gymnastiken. För några veckor sedan blev hon svensk medborgare.

Fyra herrar varav tre tävlar i mångkamp

Sverige skickar fyra manliga gymnaster till EM, Pontus Kallanvara, Christopher Soos, Michael Trane och Karl Idesjö.

Pontus, Christopher och Michael var med på EM 2014 och kommer tävla i mångkamp, det vill säga alla sex grenar. Karl Idesjö, som tävlar sitt första EM, kommer att tävla i ringar, barr och räck.

För mer information kontakta:

Lotta Darlin, kommunikations- och marknadschef Gymnastikförbundet,

Pia Josephson, sportchef Gymnastikförbundet, 08 – 699 64 86,

Tv-sändningar:

France TV ansvarar för sändningarna från EM, kontaktpersoner är:
Ludovic Rapin, +33 6 07 33 42 92, ludovic.rapin@francetv.fr
Sonia Ameur, + 33 6 86 40 20 23

Kontaktperson på EBU, Eurovision är:

Franck CHOQUARD +41 79 476 25 53, choquard@eurovision.net

FAKTA OM TÄVLINGEN

15-19 april i Park & Suites Arena in Montpellier Frankrike.

38 länder deltar i herrtävlingen och 33 länder skickar gymnaster till den kvinnliga klassen.

Upplägg:

Detta år tävlar gymnasterna enbart individuellt. Ingen lagtävling kommer att genomföras. Varje land kan skicka max 6 gymnaster till herrklassen och 4 till damklassen. I kvalen kan alla gymnaster ställa upp i respektive gren, men i finalerna får max två gymnaster från varje land delta.

Finaler kommer att hållas i mångkamp (24 st går till final) och i respektive gren (8 st till final per gren).

15 april: Kval damer

16 april: Kval herrar

17 april: Mångkampsfinaler

18-19 april: Grenfinaler