Stark laginsats för damerna under EM i artistisk gymnastik

Stark laginsats för damerna under EM i artistisk gymnastik

Under torsdagen drog EM i artistisk gymnastik igång i München. Det svenska laget med Nathalie Westlund, Emelie Westlund, Tonya Paulsson och Alva Eriksson stod för en stark laginsats och klarade det stora målet att ta sig vidare till VM som lag.

EM-veckan i München, Tyskland, är igång. Under de kommande elva dagarna kommer europeiska mästerskap i nio olika idrotter att pågå på samma plats, ett upplägg som kan liknas vid den svenska SM-veckan. Det blev en lång första tävlingsdag för gymnastiken när seniordamernas mångkamp, kval till grenfinaler och lagtävling stod på schemat. Dessutom handlade dagen för våra svenska gymnaster om att lyckas knipa en kvalplats till VM som lag.

Stabil svensk insats

Sverige inledde sin tävling i subdivision 2 och stod för en genomgående stabil insats. EM debutanten Alva Eriksson (Stockholm Top Gymnastics) var först ut av de svenska tjejerna i fristående där hon genomförde ett mycket fint program och fortsatte sedan prestera bra i resterande tre grenar utan några större missar. Alva slutade på totalpoängen 46.765.

Emelie Westlund (Eskilstuna GF) som dragits med en skada stod över fristående men körde igenom sina program i hopp, barr och bom. Det blev tyvärr några missar i barr och ett tidigt avhopp i bom, men trotts det kämpade Emelie sig tillbaka och avslutade fint i bom.

Tonya Paulsson (GK Motus Salto) tog sig igenom dagens mångkmap trotts att hon för bara två månader sedan drog knäskålen ur led. Dagen började lite skakigt i fristående där det blev ett fall, men Tonya hämtade sig snabbt efter missen och genomförde fina program i resterande grenar. Den totala poängen landade på 49.098.

Dagens bästa svenska placering i mångkamp stod Nathalie Westlund (Eskilstuna GF) för. Hon genomförde en mycket fin tävling i samtliga grenar och slutade på en 20:e plats med poängen 50.133, något som i vanliga fall räckt till en mångkampsfinal.

- Jag är väldigt nöjd med att jag körde igenom mina program fallfritt, det var mitt mål inför EM. Sedan är jag såklart nöjd med lagets prestation. Vi har haft en bra lagkänsla och kämpat tillsammans, så det har varit kul att tävla idag. Arenan var väldigt stor och det var mycket folk på plats som ropade och hejade så det blev jag mer taggad av, säger Nathalie efter dagens tävling.

Vinnare av dagens mångkamp blev italienskan Asia D’Amato. Silver gick till Alice Kinsella från Storbritannien och brons till Martina Maggio, också hon från Italien.

VM målet uppnåddes

Senast Sverige ställde upp med lag på EM var 2014, och förhoppningen var att kvala vidare som lag till VM som går i Liverpool i början av november. För att ta sig dit som lag krävdes en top 13 placering, och det blev en riktig nagelbitare i slutet av dagen innan det stod klart att Sverige slutade på en 13:e plats och därmed klarat av dagens stora mål. Förbundskapten Helena Andersson Melander sammanfattar dagen:

- Det är fantastiskt roligt med ett svenskt lag till VM. Tjejerna har stått för en otrolig kämpainsats idag och vi gick in med inställningen att vi inte hade något att förlora, bara vinna. Det krävs mentalt fokus när man startar med en person kort jämfört med alla andra, men vi har hanterat det så som vi kan just nu och fokuserat på att köra snyggt och stabilt. Bästa individuella insats idag stod Nathalie för, hon gör en fantastisk tävling idag. Hon har kört fallfritt de senaste tävlingarna och det är roligt att hon får chansen att göra det även på ett EM. Denna gång är det ingen mångkampsfinal men vanligtvis går de 24 bästa till final och där hade Nathalie varit med det hon presterar idag.

Imorgon är det juniorernas tur att kliva ut på tävlingsgolvet och den svenska gymnasten Elina Grawin ingår i mixed group 1 och tävlar i subdivision 3 kl. 17.50-19.50.

Foto: Filippo Tomasi