Stort förbund vill bli ännu större - Gymnastikförbundets Vision 2020

Stort förbund vill bli ännu större - Gymnastikförbundets Vision 2020

Gymnastikförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med drygt 1100 medlemsföreningar som i sin tur samlar ca 210 000 aktiva. Bredden i förbundet är stor, från Bamsegympa och många andra former av rolig barngympa, över ungdomsgymnastik som t ex parkour och cheerleading till gruppträning för vuxna och tävlingsgymnastik i sju discipliner. Vid förbundsmötet i maj antogs en ny mycket offensiv ’Vision 2020’ som innebär att siktet nu ställs in på 400 000 medlemmar.

Förbundsordföranden sedan 2004 är Malin Eggertz Forsmark, som enhälligt omvaldes vid förbundsmötet. Nyvalda  ledamöter i förbundsstyrelsen från och med maj 2012 är Ingela Nilsson, Östersund,  Lars Mörk, Hudiksvall,  Tina Sahlén och Patrik Tengwall, Stockholm.

Målen i Vison 2020 är högt ställda:

- 2020 har Gymnastikförbundets föreningar sammanlagt minst 400 000 medlemmar i hela landet
- 2020 är femton procent av alla barn upp till 12 år medlemmar i en gymnastikförening
- 2020 tränar minst 100 000 medlemmar i en certifierad Gymmix-förening (Gymmix är Gymnastikförbundets varumärke för gruppträning)
- Senast 2020 tar svenska gymnaster minst en medalj på EM och VM eller OS
- 2020 är alla nybyggda idrottslokaler i kommunala skolor utrustade med gymnastikredskap enligt Gymnastikförbundets rekommendationer
- 2020 har det fattas beslut om eller projekterats för minst 20 nya specialhallar för gymnastik.

Föreningarna förändras och organisationsstödet med dem

Nuvarande medlemsantal räknat i antal aktiva gymnaster/motionärer har i princip legat still under en följd av år, även om antalet medlemsföreningar minskat. - Det är framför allt de riktigt små föreningarna som försvinner, säger Gymnastikförbundets generalsekreterare Stefan Bengtsson. - Det är en logisk utveckling eftersom kraven på idrottsföreningarna ökar kontinuerligt, både från samhällets sida, och i form av ökad konkurrens. Därför har vi också ändrat förbundets organisation så att vi kan ge bättre och mer aktivt utvecklingsstöd till medlemsföreningarna. Från 21 distrikt i början av 2000-talet har vi format åtta regionkontor med anställda idrottskonsulenter. De är grunden för nästa steg  -- Vision 2020.

- Målen är utmanande för hela organisationen, fortsätter Bengtsson. Det är ju i föreningarna som all utveckling kan och måste ske. Målsättningarna har mejslats fram i en mycket omfattande dialog med medlemsföreningar och regioner och fastställdes enhälligt vid vårt senaste Förbundsmöte i maj. Nu kavlar vi upp ärmarna och börjar arbetet för att förverkliga dem.

Gymnastiken Vill är förbundets kombinerade idédokument och presentation av de olika verksamheterna och finns på denna länk som blädderbar PDF.

Mer information om Gymnastikförbundet och Vision 2020: Stefan Bengtsson, 070-531 40 44, stefan.bengtsson@gymnastik.se