Det svenska juniorherrlandslaget

Strålande start för juniorlandslagen på JEM i truppgymnastik

Under onsdagen inleddes EM och JEM i truppgymnastik i Luxemburg. Först ut att inta den stora arean var juniorlandslagen som stod för en strålade insats. Alla tre lagen är vidare till fredagens finaler.

Tävlingsdagen inleddes med juniorherrarnas kvaltävling. Sverige startade i tumbling med stilrena volter och alla landningar satt. De svenska herrarna fortsatte lika fint i fristående och avslutade starkt i trampett. Totalpoängen landade på 53.050, dagens högsta med viss marginal före Danmark som drog på sig flera kostsamma missar i tumbling. Även Norge imponerade i herrarnas tävling.

Juniormixen hade också en bra kvaldag i Luxemburg. Laget visade upp strålande fin gymnastik i samtliga tre grenar och slutade på totalpoängen 51.750. Det betyder att även mixedlaget är vidare till fredagens final med kvalets högsta poäng, tätt följt av Danmark. Även Storbritannien visade att de är här för att utmana om medaljerna och på trampett fick vi se en tjej köra en trippel volt med halv skruv, en mäktig uppvisning för en junior.

Hela 13 lag kom till start i juniordamernas tävling. Det stora antalet deltagande lag gjorde att man valde att dela upp kvalet i två pooler och Sverige inledde sin tävling sent under onsdagskvällen i pool 2. Tjejerna stod för en fin insats i samtliga redskap men friståendet stod ut lite extra, där lyckades man få kvalets högsta poäng. Totalpoängen blev 49.575 och en andraplats i kvalet strax efter Danmark men före Island.

- Vi kunde inte fått en bättre start på JEM än den vi fick idag, alla tre juniorlagen har verkligen presterat bra och visat upp snygg svensk gymnastik. Det är också kul att se hur andra länder runt om i Europa utvecklas för varje år och lyfter sig till en högre nivå, säger förbundskapten Tova Sörén och fortsätter.

- Nu ska juniorlagen vila och förhoppningsvis visa upp lika fin gymnastik på fredag.

Juniorernas finaler går på fredag med start kl. 14.00. Imorgon inleder seniorerna sin tävling med kval, tävlingsstart 14.00.

Foto: Filippo Tomasi