Svenska mästare i hopprep 2022 är Thea Weinitz och Elias Bäckström

Svenska mästare i hopprep 2022 är Thea Weinitz och Elias Bäckström

Under torsdagen var det dags för de individuella tävlingarna vid SM i hopprep i Linköping. När tävlingsdagen var slut stod det klart att Thea Weinitz, Höganäs GF och Elias Bäckström Korpförening Lycksele kan titulera sig svenska mästare i hopprep 2022.

Under den andra och sista tävlingsdagen för SM i hopprep stod de individuella tävlingarna på schemat. Precis som under onsdagens lagtävlingar fick vi se både den imponerande grenen snabbhet, där det gäller att hoppa så många hopp man kan under utsatt tid, och fartfyllda program till musik i grenen freestyle. Dessutom avgjordes grenen tripplar, som är en gren utanför totalen.

I damernas tävling deltog tio hoppare i den totala tävlingen och det skulle bli en jämn kamp, särskilt mellan dagens etta och tvåa. Efter att alla grenar avslutats stod det klart att segraren i årets SM är Thea Weinitz från Höganäs GF.

- Det var en oväntad vinst! Efter snabbhetsgrenarna kände jag mig inte nöjd, men jag avslutade starkt i freestyle. Jag tog silver både 2020 och 2021 så det känns roligt att äntligen vinna, säger Thea efter att resultatet stod klart.

Tvåa i dagens totala tävling blev Ina Murmark från Kämpinge GF och på tredjeplats kom Cecilia S Barkenhammar, även hon från Kämpinge GF.

I herrtävlingen deltog två hoppare, Svante Bengtson från Höganäs GF och Elias Bäckström från Korpförening Lycksele. Efter en stark prestation i samtliga grenar var det Elias Bäckström som fick kliva högst upp på pallen.

- Det har varit en jättekul dag, särskilt med mycket publik på plats. Min favoritgren är freestyle och publiken är verkligen viktig där för att heja och peppa, kommenterar Elias dagens tävling. Detta blir Elias andra raka SM-guld.

Gulden i grentävlingarna delades ut till:

Snabbhet 30sek damer: Mirjam Jonsson, Korpförening Lycksele
      Snabbhet 3min damer: Ina Murmark, Kämpinge GF
      Freestyle damer: Thea Weinitz, Höganäs GF

Inga medaljer delades ut i herrarnas grenfinaler då det var för få deltagare.

Gulden i den enskilda grenen tripplar delades ut till
      Tripplar damer: Ina Murmark, Kämpinge GF
      Tripplar herrar: Elias Bäckström, Korpförening Lycksele

Resultaten i JSM

Under dagen avgjordes även JSM i hopprep och segrare blev Ida Wennberg och Gabriel Nordin som båda tränar och tävlar för Kämpinge GF.

Nu är SM-veckan slut för gymnastikens del, men redan 2023 är vi tillbaka på SM-veckan igen med truppgymnastik och artistisk gymnastik.