Tre dagars julvila och tre månaders hårdkör väntar gymnasten Måns Stenberg

Tre dagars julvila och tre månaders hårdkör väntar gymnasten Måns Stenberg

19-årige Brommagymnasten Måns Stenberg har haft en bra säsong med deltagande vid VM i gymnastik och en mycket meriterande femteplats i fristående i Kroatien i början av november. Hsnd mål är dock att klättra högre upp mot världseliten. Nu väntar tre månaders hårdkör i Åkeshovshallen - han ska höja svårighetsgraderna ännu ett snäpp i samtliga grenar. Tre dagars julvila blir det, men sedan ännu tuffare tag i träningshallen.

Måns tränare,  Alexander Manyakin, säger:  - Till första världscuptävlingen den 12 mars ska Måns ha höjt sig i alla grenar. Han ska upp stabilt över 15 både i fristående och i hopp (Måns bästa grenar), i bygel ska han ligga över 13 poäng och i övriga (räck, ringar, barr) över 14.  Under sex veckor ska vi nu träna in nya svårare övningar - efter detta ska vi köra serier i ytterligare sex veckor. Det är nödvändigt för att ta Måns till den nivå där han har chans att kvala till ett nytt VM - vilket i sin tur är nödvändigt för att kvalificera sig för OS-deltagande 2012.

- Jag SKA till OS, säger Måns. Så är det bara!

Måns personbästa hittills är 15,2 i fristående; 15.7 i hopp, 13,9 i ringar, 13,5 i barr, 13,1 i räck och slutligen 12,5 i bygel.

Se också en ny kort intervju med Måns från hans säsongavslutningen i Svenska Cupen i Halmstad!