Truppgymnastik: 112 vill bli landslagsgymnaster - 50 kan få landslagsplats efter helgens uttagningar

Sverige har erkänt skickliga truppgymnaster. I helgen 11 - 12 feb i Oscariahallen i Örebro visar Sveriges vassaste truppgymnaster  vad de kan. Bland 70 damer och 42 herrar ska nu  25 män och 25 kvinnor väljas ut till Sveriges första landslag i truppgymnastik (tre olika: män, kvinnor och mixed). De utvalda får äran att representera Sverige vid EM i truppgymnastik 17 - 21 oktober i höst. Målet? EM-guld!

Truppgymnastik är Sveriges absolut största och ständigt växande gymnastikdisciplin med 19.000 tävlingslicensierade gymnaster. Redan idag tillhör Sverige europatoppen och vid senaste NM var Brommagymnasternas herrlag snubblande nära att ta hem guldmedaljen med två av tre grensegrar. I damklassen tog Höganäs GF NM-silvret (på bilden, foto Andreas Svensson/Westphoto).

Hittills har Sverige representerats av klubblag. Från och med EM 2012, som går i Danmark (Århus),  ändras detta. De 112 som nu anmält sig till helgens landslagsuttagningar kommer från Gävle i norr till Ystad i söder, några ända från Island.  Den äldsta kvinnliga deltagaren är född -81, den yngsta -96. Äldste manlige deltagaren är född -82, den yngste -95.

Uttagningarna pågår hela helgen. Start lördag 11/2 kl 11.30 - 14.30 (grupp 1), 16.00 - 19.00 (grupp 2). Efter lördagens 'grovurval' sker en sista uttagning söndag 12/2  kl 9.00.  Hur de uttagna gymnasterna sedan placeras i respektive landslag meddelas senare i vår.

Mer information om landslagsuttagningarna:
Ulf Andersson, Gymnastikförbundet, sportchef tävling, 0725-356487, ulf.andersson@gymnastik.se
Johanna Persson, idrottskonsulent truppgymnastik, 070-5316289, johanna.persson@gymnastik.se
Monica Nyberg, förbundskapten truppgymnastik, monica.nyberg@gymnastik.se