Truppgymnastikens tre landslagstränare utsedda - nu blir det landslagsuttagningar i februari

Sveriges första förbundskapten i truppgymnastik, Monica Nyberg,  har utsett sina tre medarbetare och landslagstränare. Sofia Palmelius, Örebro, ansvarar för kommande damlandslag. Jonas Juhl Christiansen (Stockholm) för herrlandslaget och Christian Vilppola (Stockholm)  för kommande landslag i mixedklassen. Nu väntar landslagsuttagningar den 11 och 12 februari.

Monica Nyberg kommenterar sitt val av tränare: - Alla tre är mycket skickliga tränare, med hög teknisk kompetens, en imponerande meritlista när det gäller resultat för egna klubblag de tränat, och inte minst har de också en mycket viktig förmåga att skapa god laganda!

Här är de tre landslagstränarna i truppgymnastik (bilden ovan fr v: Juhl, Palmelius, Vilppola)

Sofia Palmelius,  25 år, landslagstränare för damlaget, tel 070-518 13 64. Studerar pyskologi vid Örebro Universitet.

Sofia är 25 år men trots relativ ungdom redan meriterad och respekterad tränare i truppgymnastik. Hemmaföreningen är Örebro GF (förra året även Brommagymnasterna).

Fram till 2006 tränade hon själv i Örebro GF och har på meritlistan ett SM-silver i damklassen. Hon har också en fin fjärdeplats från NM 2009, som inhoppare bland de egna gymnasterna. Sofia har koreograferat friståenden både för hemmaföreningens USM- och SM-lag och även för Brommagymnasternas herrlag.

I meritlistan finns en lång rad av medaljer:

• Dam (redskap- och friståendetränare): USM guld -08, -09, -10, JSM guld -08,
    -09, SM silver -09, -11; JNM guld -08, -10, JEM guld -10, NM brons -11.
  • Mixed (redskapstränare): SM silver - 09, -10, EM silver -10, NM silver -
    09..
  • Herr (Bromma friståendetränare): SM guld -10, EM silver -10.

Jonas Juhl Christiansen, 32 år,  landslagstränare för herrlaget, tel 073-097 64 70. Har också tränat  tre av de värsta EM-konkurrenterna i danska herrlandslaget.

Jonas kommer från Danmark där han varit aktiv både som gymnast och tränare. Utöver tränarkarriären är han utbildad Sports Event Manager i Danmark, och både dansk och svensk förbundsdomare. Sedan drygt tre år tillbaka bor han i Stockholm och arbetar som idrottskonsulent för Gymnastikförbundets ungdomsverksamheter. På fritiden är han tränare för Brommagymnasternas herrlag och som sådan var han snubblande nära att ta hem NM-guldet med herrlaget (med två av tre grensegrar) som nu gick till det danska herrlaget. Helgen som gick vann hans lag också JSM i truppgymnastik för herrar med klar marginal.

Målet för EM i oktober (går i danska  Århus) är också tydligt: att ta hem guldet till Sverige. Jonas säger: - Tre av mina tidigare gymnaster finns i danska herrlandslaget. Värsta motståndarna på EM!

Meriter med Brommagymnasterna:

JSM guld 2008, 2009, 2010, 2011
SM guld 2009, 2010, 2011. NM Brons 2009, Silver 2011. J-EM silver 2010, EM silver 2010.

Christian 'Vippen' Vilppola, 38 år, landslagstränare för mixedlaget, tel 073-904 54 45. Lärare på Cirkus- och Danshögskolan med internationell erfarenhet (Island och Europeiska Gymnastikförbundet)

Liksom sina två landslagskolleger har han hunnit med mycket under sina år i gymnastiken:  tävlat i SM 1992 - 2000, i EM i  truppgymnastik 1996, 1998 och 2000 i olika föreningar.  Däremellan har 'Vippen' hunnit med att arbeta som tränare  i  Gymnos Aktiv, Vikingarna, Stockholm Top Gymnastics och under åren 2005 - 2007 även som tränare på Island (Grotta och Arman). Från Island förde han hem sin sambo Marin, isländsk gymnast, och de har precis blivit föräldrar!

I hemmaföreningen KFUM har han varit tränare i två omgångar - den senaste 2010 - 2011.

Han har också internationella meriter, som Coach och Head Coach för Europeiska Gymnastikförbundets (UEG) Teamgymläger 2006 - 2011, och ingick i tränarteamet som i somras genomförde en stor nordiska show under Gymnaestradan i Lausanne.

Mer information om kommande landslag i truppgymnastik:

Ulf Andersson, sportchef Gymnastikförbundet, 072-5356487

Monica Nyberg, förbundskapten truppgymnastik, 0705-16 71 55