Världscup för veteranen Veronica Wagner och OS-aktuella Emma Larsson

Världscup för veteranen Veronica Wagner och OS-aktuella Emma Larsson

På torsdag inleds World Challenge Cup i Anadia i Portugal där Emma Larsson och Veronica Wagner deltar.

Emma kommer att ställa upp i tre av fyra grenar (barr, bom och fristående) och tävlingen är en del i uppladdningen mot OS i Rio.

– Jag börjar känna mig i bra form och det är riktigt roligt att komma ut på tävlingsgolvet igen! Jag ser fram mot att tävla på mitt nya fristående och nu när baksidan är återställd att börja kunna plocka tillbaka mina fulla tävlingsprogram i alla grenar, säger Emma Larsson.

Veronica Wagner har inte tävlat sedan VM i Glasgow förra våren, men är nu tillbaka på tävlingsgolvet. Under världscupen kommer hon att ställa upp i specialgrenen bom.

– Jag är väldigt glad att jag tagit mig tillbaka till tävlingsgolvet. Det känns roligt att tävla en världscup igen då det var länge sedan för mig och jag trivs så otroligt bra i tävlingssammanhang. Det är en världscup med förvånansvärt hög internationell konkurrens och det passar mig bra, då jag helt enkelt verkligen gillar utmaningen tävlingen ger, säger Veronica Wagner.

Tufft startfält

Det är ett mycket tufft och starkt startfält i denna världscup. På startlistan finns nationer som Australien, Brasilien och Kina. Italien skickar världsstjärnan Vanessa Ferrari för att ge några exempel.

– Det märks att OS närmar sig och det är kul att det är ett så starkt startfält på plats. Tar man sig till final här har man åstadkommit något spektakulärt, säger Helena Andersson Melander, ansvarig för landslaget i kvinnlig artistisk gymnastik.

Tävlingsschema:

• Torsdag 23 juni: 15,00 – 19,00, Kval hopp och barr
  • Fredag 24 juni: 15,00 – 19,00, Kval bom och fristående
  • Lördag 25 juni: Finaler i hopp och barr
  • Söndag 26 juni: Finaler i bom och fristående

Tv-rättigheter

Host Broadcaster: RTP – Rádio Televisão Portuguesa

Contact Person: Natacha Silva

International TV Rights Distribution: IEC

För mer information kontakta:

Helena Andersson Melander, ansvarig för seniorlandslaget i kvinnlig artistisk gymnastik, +46 70 721 53 61

Lotta Darlin, kommunikations- och marknadschef Gymnastikförbundet,