VM-dags för gymnasten Ida Gustafsson - kompletterat med resultat från kvaltävlingarna

Ida placerade sig i mångkampen på plats 32 (av totalt 80 som tävlade i alla grenar). I årets VM var det både lite darr på bommen och det olyckliga fallet i barr – hennes bästa gren – som tyvärr fällde avgörandet. Bästa insatsen i årets VM – bästa placeringen – fick hon i
fristående, 27:e plats av totalt 105 tävlande i denna gren.  Idas resultat totalt: 52.140, fördelat på fristående 13,100 – hopp 13,866 – barr 12,541 - bom 12,633.
(Hennes tidigare personbästa är 54,50)

Tidigare pressinformation:

VM i artistisk gymnastik startar i Antwerpen den 1 oktober. Damernas kvaltävlingar  går 1 - 2 oktober. Sveriges representeras av Ida Gustafsson som placerade sig på en meriterande tiondeplats i mångkampen i EM i Moskva. Hon reser till VM med ett vässat tävlingsprogram och en ny avancerad övning i sitt barrprogram. Jonna Adlerteg har valt att avstå från VM-deltagande i år och siktar istället på 2014. Inga manliga gymnaster deltar denna gång.

Ida Gustafsson har haft en lyckad säsong, med personbästa på 54.50 och en historisk tiondeplats i mångkampen i EM 2013. Nu åker hon till sitt andra VM i karriären med en unik ny övning - Def - i sitt barrprogram. Övningen, som har den högsta svårighetsgraden 'G', är en helskruvad s k Ginger,  och blev en snackis redan vid Challenger Cup i Osijek för kort tid sedan. Ida är en av få i världen som kan utföra denna svåra övning.

Ida kommer under VM inte bara att tävla i barr utan i mångkamp, och har höjt svårighetsgraden även i sitt bomprogram. Även där med en unik övning, en helskruvad salto till mage.

Hennes tränare Sebastian Melander säger: - Årets VM ser vi som ett avstamp mot nästa års EM och VM,  där Ida nu kan samla ytterligare erfarenhet i sin internationella gymnastikkarriär. I Antwerpen är målet en jämn mångkamp,  och att Ida får visa upp sin fantastiska nya övning på barr.

Jonna Adlerteg har valt att avstå från årets VM. Hon säger: - Jag har fått en allergisk reaktion och infektion i kroppen som behandlats med kortison, och en mindre låsning i ryggen.  Mina sista uppladdningsveckor mot VM har därför inte varit optimala.  Jag har bestämt mig för att inte tävla i VM 2013 och istället återhämta mig och sikta på 2014.  Det är förstås tråkigt, men å andra sidan har jag haft ett fantastiskt år med EM-silver i våras!

Mer information: Sebastian Melander, tel 070-246 14 68