Lina Sjöberg (Uppsala GF) tävlade idag i sitt 9:e världsmästerskap

VM-kval i trampolin med rekordstor svensk trupp tävlade idag i Birmingham, Storbritannien

Sveriges genom tiderna största VM-trupp i trampolin har idag torsdag 9 nov tävlat i individuell trampolin på VM i Birmingham, Storbritannien. I truppen med fyra damer och fyra herrar gör några VM-debut medan andra tävlar sitt 9:e och 12:e VM. Trots två lag och flera fina prestationer räcker resultaten tyvärr inte vidare från kvalet – varken individuellt eller som lag.

Saga Lenjesson (Västra Frölunda TK) gör VM-debut och var först ut av svenskarna under torsdagens kvaltävlingar i individuell trampolin. Saga genomförde första serien på ett stabilt sätt, men nådde inte helt upp till sin fulla potential och det är först i andra försöket som Saga visar på högre höjd och kraft vilket belönas med 47.430 poäng, vilket är personligt rekord.

- Både jag och Saga är väldigt nöjda med insatsen. Personligt rekord på mästerskap är bra gjort! säger tränare Douglas Dahlqvist.

Alva Lemoine (Uppsala GF) är andra dam ut i kvalet och den första serien tar sig Alva fint igenom. Hon klarar de kritiska momenten och sen flyter serien på och ger poängen 48.110. Alva hinner genomföra fyra övningar i den andra serien men hoppar sen ur. Tuva Stjärnborg (Klippans GS) gör en fin VM-debut och bjuder på ett leende efter sin insats. I första serien missar hon lite i slutet men får under andra serien till en stabil och fin hoppning som ger poängen 48.920. Lina Sjöberg från Uppsala GF når inte riktigt sin fulla potential idag men står ändå för den högsta poängen, 51.120, av de svenska damerna. Lina tävlar sitt 9:e VM och när hennes andra serie går fel visar hon prov på erfarenhet och räddar upp den med andra övningar än tänkt.

Herrarnas kvaltävling kantas av höjd och urhoppningar

Först ut för herrarna är seniordebutanten Vilhelm Edhammer (TK Levo) som får till ordentlig höjd i sin första serie. Han inleder lite skakigt men han hittar stabilitet och höjd vilket ger honom 52.800 poäng. Inför den andra serien är förhoppningarna stora om att det ska bli en högre poäng och Vilhelm satsar stort. Tyvärr hoppar han ur sig, och det ska visa sig att han inte blir ensam om det på herrsidan idag. Niklas Lindqvist (Upplands Väsby GK) gör en fin första serie som ger poängen 50.390. Förväntningarna är höga på den andra serien och han går ut starkt med bra uppgångar och ett stabilt genomförande. Men en miss och ett fall på slutet av den andra serien ger poängavdrag. Jonas Nordfors (Upplands Väsby GK) är veteran i VM-sammanhang då han idag tävlar sitt 12:e VM och Oscar Smith (TK Levo) gör comeback efter ett ca. 4 år långt uppehåll. Tyvärr har varken Jonas och Oscar en lyckad tävlingsdag och trots att de får fin höjd hoppar de båda ur i sina serier.

Sammanfattningsvis är det en första kvaldag som inte riktigt går som planerat. De individuella poängen och lagpoängen tar inga svenska gymnaster vidare. Däremot är det många som ändå gör en fin tävling och som samlar på sig mästerskapserfarenhet.

Individuella poäng
Saga Lenjesson (Västra Frölunda TK) 46.400 & 47.430
Alva Lemoine (Uppsala GF):48.110 & 15.080
Tuva Stjärnborg (Klippans GS) 43.300 & 48.920