VM-semifinal i synkron trampolin för Oscar Smith (TK Levo) och Jonas Nordfors (Upplands Väsby GK)

Synkronparet Oscar Smith (TK Levo) och Jonas Nordfors (Upplands Väsby GK) har tävlat många VM. Trots att de inte tillhör samma förening är de vana att tävla synkron trampolin och det syns. Upphoppet är synkront och det kommer igång fint på hög höjd. En vandring i första övningen skapar lite oro men de är snabbt på banan igen och killarna genomför sen en full serie som ger dem poängen 48.470. En skön revansch från gårdagens urhoppningar i den individuella trampolinen! Under serien händer dock något med Jonas rygg och han har uppenbart ont när han lämnar arenan.

- Det är helt underbart att se dem! Vi ser att Jonas Nordfors har ont i ryggen och ska följa upp hur det går, säger förbundskapten Jonas Heiman mellan serierna.

Oscar och Jonas gör även en bra andra serie och trots smärta hos Jonas tar de sig igenom alla övningar. Det blir en mattlandning i slutet som ger poängavdrag och det är därmed den första serien som ger killarnas högsta synkronpoäng - vilket räcker till en semifinalplats i synkron trampolin.

Så här säger killarna efter kvalet:

- Det känns otroligt skönt! Det var lite stolpe in, ibland ska man ha tur. Jäkligt stolt är jag! Säger en leende Jonas Nordfors. Och Oscar Smith fyller i:

- Vi har ju inte kört så mycket med varandra. Men vår rutin och vår erfarenhet på stora mästerskap gör att vi behåller lugnet ändå och att vi hittar varandra.

Killarna hjälper till att pusha varandra och summerar att det var ”förbannat skönt” med stolpe in idag.

Semifinal ikväll fredag 10 nov med start kl 20:20. Semifinalen sänds live här: https://allgymnastics.tv/

Resultatlista synkron herrar: https://live.gymnastics.sport/live/16244/qualone.php?app=msyn

Presskontakt:
      Emelie Hedberg