Wilma Jönsson vinner sitt tredje SM-guld i aerobic gymnastics!

Wilma Jönsson vinner sitt tredje SM-guld i aerobic gymnastics!

Svenska mästerskapen i aerobic gymnastics gick av stapeln idag i Järfälla i Stockholm. Med sina 18.867 poäng knep den regerande svenska mästaren Wilma Jönsson, från Trelleborgs Gymnastic & Dance Club, även årets titel som svensk mästare i aerobic gymnastics.

När jag precis i avslöjandets stund av den sista poängen träffar Pia Saxholt, Wilmas tränare, är hon upprymd, exalterad och påtagligt stolt.

- Wilma har höga svårigheter och vi har jobbat väldigt mycket på att få dem så rena som möjligt. Idag fick hon lön för mödan, säger Pia.

Wilma själv är också nöjd med sin prestation.

- Det här är ju jättekul såklart! Det här blir mitt tredje officiella SM-guld vilket känns lite galet. Mäktigt att få fortsätta kalla mig Sveriges bästa gymnast inom disciplinen och verkligen få ett kvitto på att jag utvecklas och når högre nivåer. Mitt motstånd är tufft så det känns ju extra bra eftersom jag vet att jag behöver hålla en hög nivå för att kunna vinna.

Och motståndet var tufft. Ida Andersson från Vänersborgs GF knep silvermedaljen med poängen 18.467 och bronspengen gick även den till Vänersborgs GF och Emma Sandström på 17.234 poäng. Bara fyra tiondelar efter Wilma.

Det var en påtaglig höjning av ljudnivå när Wilma entrade tävlingsgolvet. Wilma framförde sitt program med kraft och explosivitet och med en känsla av självförtroende och pondus. Ett litet strul i en av svårigheterna men i övrigt ett mycket lyckat program där alla svårigheter godkändes.

- Låten heter Confident och vi har också jobbat mycket med att verkligen få hennes program att matcha låtens starka tema och känsla, säger Pia.

Under dagen genomfördes även USM och JSM i aerobic gymnastic med följande resultat.

JSM

1. Ella Sofie Hartmann-Petersen, Trelleborgs Gymnastic & Dance Club, 17.117 poäng
      2. Molly Gerdrup, Trelleborgs Gymnastic & Dance Club, 16.967 poäng
      3. Rusne Gudinaviciute, Trelleborgs Gymnastic & Dance Club, 16.900 poäng