Amazon vill satsa hållbart tillsammans med de svenska e-handlarna

Hållbar E-handel är branschinitiativet som skapar en hållbarare svensk e-handel och som fått svenska e-handlare att sluta upp missionen att e-handeln ska vara det hållbara alternativet.

Amazon lanserade sin svenska hemsida den 28 oktober 2020 och blir nu medlem i Hållbar E-handel.

Klimatfrågan och hållbarhet är centralt för Amazon som bl a har grundat The Climate Pledge, ett initiativ där alla signatärer förbinder sig till att vara klimatneutrala senast 2040, tio år tidigare än Parisavtalet.

"- Vi ser fram emot att jobba tillsammans med svenska ehandelsaktörer för att skapa bra förutsättningar för hållbar e-handel. För oss är det självklart att vara med i Hållbar Ehandel då vi som företag har förbundit oss att vara hållbara", säger Helena Hånell McKelvey som är samhällspolitisk chef på Amazon. "Det är viktigt för planeten, för vår affärsverksamhet, för våra kunder och för samhället".

Styrelsen i Hållbar E-handel välkomnar Amazon som medlem i Hållbar E-handel.

"- Det är väldigt positivt att Amazon sluter upp med Sveriges e-handlare i arbetet att skapa en hållbarare svensk e-handel", säger Patrik Rees som är styrelseordförande på Hållbar E-handel. "Amazon kommer att bidra med både kunskap och erfarenhet som skapar värde för hela branschen".

Som medlem i Hållbar E-handel kommer Amazon att få möjlighet att medverka i de arbetsgrupper som skapas och exekverar inom de områden och frågor som medlemmarna i Hållbar E-handel tycker är viktiga.

"- En viktig fråga som vi kommer att jobba mycket med inför hösten är hur vi kan göra hållbar e-handel mätbar, säger Sanna Thurdin som är operativ projektledare och styrelseledamot. "Jag ser fram mot att få ta del av all den erfarenhet som Amazon kommer med".

För mer information kontakta styrelsen för Hållbar E-handel.

styrelsen@hallbarehandel.org

• amazon