Hållbar Ehandel lyfter secondhand med ny branschöverenskommelse

Hållbar E-handel startar nu upp en arbetsgrupp för second hand och bjuder in företag att anmäla sitt intresse att delta. Syftet är att samla branschens aktörer och dela kunskap om affären samt etablera en branschöverenskommelse i syfte att höja affärsmöjligheten för recommerce och öka begagnathandelns tillväxt.

Ett av de största hindren för konsumenten att köpa begagnade produkter online är att det känns otryggt. Ett sätt att övervinna detta hinder är att arbeta med vad som kallas skickgradering för att göra det tryggt, transparent och enkelt för konsumenter att veta vad de köper. Målsättningen är att ta fram en skickgraderingsmodell som är generell och som fungerar oberoende av produktkategorier. I dagsläget används lite olika modeller och principer för att beskriva skicket på mobiltelefoner och även en del annan IT utrustning.

"Idag har varje återbruksaktör sin egen modell för att beskriva skick, och dessa modeller skiljer sig alla från varandra. Detta skapar en otydlighet för konsumenten vilket därmed direkt motverkar dess ursprungliga syfte – att skapa tydlighet och trygghet," säger Andreas Anderholm Pedersen, Hållbarhetschef på GIAB Nordic AB och Returhuset.

"Med en branschöverenskommelse för skickgradering skulle konsumentnyttan öka, efterfrågan på begagnade produkter att öka och branschen växa. Det kommer också bli ett superforum för alla inom Recommerce," säger Jonas Arnberg.

Nu samlar vi företag som vill medverka i arbetsgruppen som kommer att inledas i februari. Arbetsgruppen arbetar fram branschöverenskommelsen via digitala arbetsmöten under 2023.

Är du intresserad av att medverka i arbetsgruppen mejlar du din anmälan till jonas@hallbarehandel.org

Varmt välkomna att göra handeln mer hållbar!

Vännerna på Hållbar E-handel
Kontakt:
Jonas Arnberg, Hållbar E-handel
jonas@hallbarehandel.org

Andreas Anderholm Pedersen,
GIAB Nordic AB
andreas.anderholm@godsinlosen.se

• hållbar ehandel
  • secondhand
  • ehandel
  • second hand

Branschinitiativet Hållbar E-handel har startats därför att e-handel är det hållbara alternativet.

Jonas Arnberg

Presskontakt Ledamot Hållbar E-handel Projektledare 0725718575