Stora möjligheter för e-handeln att sänka antalet returer.

Hållbar E-handel har i samarbete med Göteborgs Universitet och e-handelsbolaget Boozt genomfört en analys av e-handelns returer. Resultaten av undersökningen bekräftar att delar av e-handeln har en hög andel returer. Undersökningen visar också att det finns en rad möjligheter för e-handeln att få ner returfrekvensen, något som skulle resultera i en både mer hållbar, och en mer lönsam e-handel.

"Undersökningen visar att e-handeln har många möjligheter att göra e-handeln mer hållbar samtidigt som man höjer lönsamheten." säger Sharon Cullinen som via Göteborgs Universitet genomfört studien.

De viktigaste åtgärderna som skulle kunna vidtas för att förbättra returernas miljömässiga hållbarhet anses bland annat vara att göra konsumenterna mer medvetna om miljökonsekvenserna av deras returer. Att arbeta med noggrannheten i beskrivningen av storlekar, textilier, material och produktbilder utgör också viktiga åtgärder. Se hela tiopunktslistan nedan och läs hela rapporten här

1. Att göra konsumenterna medvetna om miljöpåverkan
    2. Noggrannare beskrivningar av storlekar, textilier, använda material, etc på e-handlarnas websidor.
    3. Bättre och mer precisa bilder av produkten och dess egenskaper på hemsidan
    4. Prissätta returer -Returprispolicy – vad är det?
    5. Mer hållbar utrustning/anläggningar för e-handel, såsom elfordon, grönare lager, etc.
    6. Minska konsumenternas resor genom att öka antalet och placeringen av obemannade leveransboxar och skåp för e-handeln.
    7. Utökad och utvecklade spårbarhet och olika it-lösningar.
    8. Gör returen valbar i kassan
    9. AI-lösningar
    10. Minska konsumenternas resor genom att öka antalet och placeringen av bemannade utlämningsställen.

" Boozt arbetar vi hela tiden med olika sätt att få ner returerna, från att stänga av kunder med hög returfrekvens till bättre produktbeskrivningar, bilder och information till konsumenten." säger Glora Tramontana, Hållbarhetschef på Boozt

Till rapporten

Om Hållbar E-handel

Hållbar E-handel är ett branschinitiativ och en organisation som startats av e-handlare som vill verka för en hållbarare e-handel genom kunskap, samverkan och påverkansarbete. Hållbar E-handel bedrivs som ett icke vinstdrivande bolag.

Kontakt:
    Jonas Arnberg, ledamot Hållbar E-handel