​Break Even går snart live med ny app, ­­så ska vinnarlaget i Hack the Crisis hjälpa företag i nöd

Nyhet   •   Jun 25, 2020 07:30 CEST

Arpit Gupta, upphovsman till Break Even.

Det Sverigebaserade internationella teamet bakom Break Even, vann med sin idé i kategorin ”Rädda företag” (Save business) under regeringens och DIGG:s nationella hackaton, Hack the Crisis 3–6 april. Laget skapade en kostnadsfri plattform som kan hjälpa småföretag att hålla igång även i svåra tider. Snart går de live med sin app för företag i nöd.

Idén bakom initiativet kom från ett email skrivet av frisören till en av medgrundarna. I mailet stod att coronakrisen medfört att försäljningen minskat, och att salongen därför snart riskerade att stängas.

– ­Detta ledde till tanken att om bara människor visste vilka företag i deras närhet som ligger nära gränsen och exakt hur de kan stötta, skulle de vara mer benägna att hjälpa till, säger Arpit Gupta, upphovsman till Break Even.

Konceptet är en kostnadsfri webbplattform som riktar sig till två målgrupper: de lokala småföretagen och deras kunder. Företagen kan visa kunderna hur verksamheten går en given vecka eller månad, och vilka specifika produkter och tjänster som behöver säljas för att företaget ska gå runt. Kunderna som oftast är privatpersoner kan stötta de lokalföretag som behöver hjälp.

Nu har Break Even-teamet publicerat en hemsida, utvecklat en betaversion av appen och träffat butiksägare som kan dra nytta av plattformen.

Nästa steg är att lansera appen live och fortsätta att ta in fler företag som kan använda plattformen. Förhoppningarna hos teamet är att appen kommer att omdefiniera hur vi ser på lokala företag idag.

– Tack vare Break Even-appen kommer du nästa gång du till exempel ska äta lunch kunna se vilken restaurang som har det kämpigt och stötta, genom att köpa en måltid just där, avslutar Arpit Gupta.

Först ut med appen blir Sverige därefter finns planer på att expandera till andra marknader. Break Even blev även en av vinnarna i EU-kommissionens hackaton #EUvsVirus.

Break Even är en av de idéer som gått vidare efter det svenska hackatonet Hack the Crisis den 3–6 april, ett rekord-hackaton online som samlade över 7 000 deltagare och resulterade i över 530 bidrag för att hitta samhällslösningar i kampen mot corona. Hackatonet genomfördes av DIGG och regeringskansliet som en del av Hack for Sweden i samband med att DIGG i slutet av mars tog över efter Arbetsförmedlingen som tidigare haft uppdraget.

Hack for Sweden startade 2014 som ett hackaton, dvs. en form av en innovationstävling för att främja användningen av öppna data. Under ledning av Arbetsförmedlingen växte initiativet och skapar i dag värdefulla kopplingar mellan över 100 olika offentliga och privata aktörer i Sveriges innovationssystem. Hack for Sweden har både utbildat myndigheter i öppna data och bidragit till en mer datadriven kultur inom offentlig förvaltning. Enligt OECD är Hack for Sweden ett bra exempel på hur medborgare, företag, civilsamhället och andra intressenter kan engageras i datadrivet samskapande av samhällsnytta.