Svampleveranser säkrade trots storbrand hos skånska Hällestad

Natten till fredagen brann svampodlingen ner hos Sveriges största svampodlare, Hällestad i centrala Skåne. Trots förödelsen räknar man med att vara igång i mindre skala redan idag och med fulla leveranser inom tre veckor.

– Min lillebror David som bor på gården gick upp 02 inatt för att värma välling till sitt barn och hörde en smäll utanför, säger Mathias Persson, VD Hällestad. När han tittade ut såg han att hela ladugården där vi har svampodlingen var övertänd.

Lyckligtvis skadades inga människor i branden. Kontor med datorer och administration är dock borta.

– Vi är tacksamma att räddningstjänsten var på plats så fort, fortsätter Mathias. De grävde av byggnaden på mitten med en hjullastare för att begränsa spridningen och lyckades rädda boningshus och vår gårdsbutik.

Tack vare ett flertal underleverantörer kan Hällestad leverera svamp i mindre skala redan idag. Dessutom räknar man med att kunna bygga upp odlingen tillfälligt, på annan plats, inom kort.

– Vi har samarbetspartners hos vilka vi kan inhysa eko-odlingen, förklarar han. Inom tre veckor ska vi kunna leverera samma mängd färsk kvalitetssvamp som vanligt till våra kunder. Dock har jag svårt att garantera att alla tretton sorter finns men det hoppas jag det finns förståelse för i det här läget.

Orsaken till branden är ännu okänd.

För mer information kontakta; Mathias Persson 010-1029321

• Jordbruk

• gourmetsvamp
  • hällestadsvamp
  • hällestad

• Skåne

HÄLLESTAD odlar och säljer ekologisk svensk svamp av hög kvalitet till butiker, restauranger och grossister i hela Sverige.

Torbjörn Malder

Presskontakt VD Företagsledning 070-992 14 42

Mathias Persson

Presskontakt Marknad & produktutvecklings chef Företagsledning, Marknad, Produktutveckling 0709-424612