Svenskodlad kvalitetssvamp favorit som tävlingsråvara

Förra veckan kom svenske Alexander Sjögren på en hedrande sjundeplats i kock-VM, Bocuse d’Or, i franska Lyon. Den här veckan hålls den svenska finalen av Årets Kock där tre av åtta finalister har en sak gemensamt med Sjögren; de tävlar med odlad, ekologisk premiumsvamp från skånska Hällestad.

– Det är givetvis otroligt roligt och hedrande att så många kockar på den här nivån vill samarbeta med oss, säger Mathias Persson, VD på Hällestad. Det visar att den satsning på kvalitet, hållbarhet och bredd i sortimentet vi genomfört de senaste åren varit rätt val.

Den första av två tävlingsmoment i årets upplaga av Årets Kock-finalen är att skapa 5 smårätter av grönsaker, varav minst 2 av de 5 ska vara varma. Samtliga rätter ska vara helt vegetariska men ägg, mejeri och ost är tillåtna. Även tävlingsledningen för Bocuse d’Or anpassade tävlingskriterierna efter den gröna utvecklingen genom att ge de 24 tävlande kockarna från hela världen uppgiften att tillreda en helt vegansk rätt.

– Det pågående proteinskiftet påverkar oss såklart, fortsätter Persson. Att man dessutom uppmanar kockar på den här nivån utveckla det vegetariska köket i tävlingssammanhang gynnar dessutom alla oss producenter i den gröna sektorn.

I finalen av Årets Kock som hålls på Malmö Arena på torsdag är det Martin Hansen, Luqaz ottosson och Olle Broström som tävlar med Hällestadssvamp. Dessutom används de av två av tre finalister, Tomas Gustafsson och Joakim Kjärkner, i Åres Sous Vide-kock som går av stapeln i Stockholm idag.

För mer information och frågor kontakta gärna Mathias Persson 010 - 102 93 21 eller

mathias@hallestad.com.