Fyrfasen Energi förvärvar Helsinge Elhandel

I november 2021 blev det klart att Ellevio köper AB Edsbyns Elverk. Efter det har Ellevio letat nya ägare till elhandelsverksamheten och nu står det klart att det blir Fyrfasen Energi som förvärvar elhandelsverksamheten med dess ca 5 500 kunder.

I en alltmer komplex energimarknad ser Fyrfasen tillväxtmöjligheter genom bland annat förvärv som en viktig del av att bygga affären för framtiden. Ett större bolag är bättre rustat att möta framtida utmaningar såsom det ökade elbehovet som kommer med elektrifieringen av samhället.

–Vi är övertygade om att det är bra för kunden att vi är ett bolag som växer. Det är därför med stolthet vi kan meddela att Helsinge Elhandel nu blir en del av Fyrfasen, en affär som stärker kompetensen och ökar möjligheterna att fortsatt utveckla bolaget, säger Cecilia Norberg vd Fyrfasen Energi.

Den lokala förankringen har varit en viktig del i diskussionerna med Ellevio. Även om kunderna hos Helsinge Elhandel återfinns i hela Sverige har en stor andel av kunderna en stark koppling till Edsbyn och dess närområde. En viktig del av överenskommelsen har således varit att Helsinge Elhandels personal blir kvar lokalt i Edsbyn. Det gör att man kan kombinera möjligheten för de anställda att fortsatt verka i området samtidigt som man blir en del av Fyrfasens organisation.

–Vi ser med stor fördel att de anställda finns kvar i området, de besitter ovärderlig kompetens som skapar både trygghet och förtroende hos kunderna samtidigt som vi får ta del av varandras erfarenheter inom elhandel. Vi känner starkt för att fortsatt värna om den lokala anknytningen till Hälsingland, säger Cecilia Norberg.

Affären innebär att kunderna från 1 juni flyttas över till Fyrfasen. Personalen hos Helsinge Elhandel välkomnar nyheten och förvärvet.

– Fyrfasen och Helsinge Elhandel är två bolag med lika värderingar där vi båda verkar för en trygg och schysst elmarknad. Vi var bland annat två av de första elhandelsbolagen på marknaden att certifieras enligt Schysst elhandel. Vi ser oerhört positivt på detta förvärv där vi får fortsätta att verka för våra kunder samtidigt som vi får nya kollegor att dela erfarenheter med, det kommer att göra oss ännu bättre, säger Malin Eriksson elmarknadschef Helsinge Elhandel.

Om Helsinge Elhandel

Helsinge Elhandel är ett lokalt och småskaligt elhandelsbolag med förankring i södra Hälsingland. Här har man bedrivit elhandel sedan 2011 men bolagets historia där elproduktion och distribution ingår, går långt tillbaka. Sedan moderbolaget AB Edsbyns Elverk såldes till Ellevio i november 2021 har elhandelsdelen varit till försäljning. Nu går man en ny framtid tillmötes ihop med Fyrfasen.

Om Fyrfasen Energi

Från att ha sålt elavtal sedan 1998 är Fyrfasen idag en heltäckande energipartner, kärnverksamheten innefattar elhandel men stora satsningar görs även för utbyggnaden av elbilsladdning och solceller. Bolaget har sitt huvudsäte i Sveg med filialkontor i Ånge, Sundsvall och Funäsdalen. Fyrfasen är en del av Härjeånskoncernen som producerar förnybar energi i elva vattenkraftverk, tillverkar pellets av restprodukter från sågindustrin, bygger ut fibernätet och ansvarar för att underhålla och utveckla elnätet för framtiden.

• Energifrågor

• Härjedalen

År 1917 bildades Härjeåns Kraftaktiebolag i syfte att säkra Härjedalens framtida energiförsörjning på det modernaste sätt som då fanns. I 100 år har bolaget utvecklats i takt med tiden och fortsatt bidra till en levande glesbygd. Härjeåns Kraft AB erbjuder idag lösningar inom energi, värme, kommunikation, bestående av bolagen Härjeåns Kraft AB, Härjeåns Energi AB, Härjeåns Nät AB, Härjedalens Miljöbränsle AB, Fyrfasen Energi AB.

Cecilia Norberg

VD Härjeåns Kraft AB 0706024238