Behöver vi fler refillförpackningar?

Millan är arg på alla förpackningar som slängs i onödan. Varför finns det inte refillförpackningar till hästvitaminer undrar Millan? Vill du vara med och påverka? Fyll i Millans uppropslapp och skicka eller maila in den till dina leverantörer. Tills vi får fler refillförpackningar kan vi fortsätta att källsortera all plast i och kring stallet rätt.

Två tips till dig som vill bli klimatsmartare i stallet:
1. Ta hand om och återvinn ensilageplast – det blir nytt material eller energiAtt ha djur som äter ensilage gör att det förbrukas en hel del ensilageplast. Plasten innehåller olja och måste återvinnas, att elda upp den eller gräva ner den är olagligt. Hela 80 % av all plast återvinns som material eller energi. Hör med din leverantör av ensilage om hur ni på bästa sätt ska lösa hanteringen av plasten. Hitta ett system som fungerar på er anläggning!

2. Källsortera plasten
Olika typer av plast måste källsorteras innan den kan återvinnas. Skölj ur plastdunkar och plastflaskor och ta bort sten, järn, jord och grus från ensilageplatsen så att den är torr och ren. Sortera helst plasten så snart en säck, bal eller dunk har tömts och skapa enkla rutiner för hur ni packar olika typer av plastemballage.

Så här källsorteras olika typer av plastförpackningar

• Ensilageplast (från rund- och fyrkantsbalar)
  • Storsäck (från mineralgödsel eller utsäde, med eller utan innersäck)
  • Nät och syntetgarn (från rund- och fyrkantsbalar, syntetgarn)
  • Plastdunkar och plastflaskor (tömda, sköljda och torra samt utan lock)

Fakta om projektet:
Klimatsmart livsstil i stallet är en gemensam satsning inom hästnäringen. I projektet deltar Hästnäringens Nationella Stiftelse, ATG, LRF, Svenska Ridsportförbundet, Svensk Travsport, Svensk Galopp, Svenska Hästavelsförbundet, Svenska Islandshästförbundet, Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen, Western Riders Associations of Sweden, Brukshästorganisationernas Samarbetskommitté, Svenska Ponnyavelsförbundet och Hästnäringens Yrkesnämnd, Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge, Strömsholm och Wången. Projektet har finansierats via Hästnäringens Nationella Stiftelse genom totalisatoravtalet mellan staten och trav-/galoppsporten.

• millan
  • klimatsmart