Läs ett reportage om vad som hände när hästnäringen bjöd in politiker till speed dating

Följ med på speed dating med hästnäringen. Läs ett reportage om vad som hände när hästnäringen bjöd in politiker och beslutsfattare till ett personligt möte.

Förväntansfulla politiker från alla riksdagspartier har samlats för att lära sig mer om hästnäringen. Framtida Hästkrafter heter seminariet. Under dagens ska politikerna få en snabbgenomgång av hästsektorns olika delar. Eller genomgång – nej, här är det betydligt modernare tongångar som gäller – det är speed dating med hästnäringen.

Platsen är Kastellholmen intill Skeppsholmen mitt i Stockholm. Skridskopaviljongen som huset heter ligger inbäddat i grönska så här i juni och från de öppna fönstren når tjuten från Gröna Lund. Först marscherar politikerna upp till övervåningen, där ridsporten och travet berättar om ungdomsverksamhet.

– Ridning är mer än en idrott. Det är fysisk aktivitet, social samvaro och kontakt med djur. Ridskolorna fostrar nya ledare och är komplement till kommunala fritidsgårdar. Stallet är också en betydelsefull miljö för integration. Ridning är den femte största idrotten bland unga med invandrarbakgrund, säger Helena Carlsson, ledamot i Ridsportförbundets styrelse och ordförande i Centrala ungdomssektionen.

Men hur går det då till på landets travskolor?
– Att gå på travskola är mer än bara lära sig köra häst. Eleverna lär sig sköta hästar och det ingår hästkunskap. Vi har länge sett att unga är intresserade, men andelen vuxna ökar och det är jättekul att se, säger Katarina Olofsson som är ungdomsansvarig på Åby Travet.

Det finns travskolor för både barn, unga och vuxna runt om på landets 33 travbanor och travskolorna fungerar som fritidsgårdar, precis som inom ridningen.

• häst
  • ridsport