Precis som alla världsekipage: Upplev Häst finns på plats i Scandinavium

Precis som alla världsekipagen - kommer Upplev Häst att finnas på plats i Scandinavium under Gothenburg Horse Show. Men inte hela helgen, utan bara under söndagen. Alla som vill kan vara med och tävla om en upplevelse i hästväg! Hoppas vi ses!

Söndag den 28 april finns Upplev Häst i ATG:s monter i Scandinavium. Vi kommer som vanligt ha med oss material att dela ut och alla som vill kan vara med i vår kluriga kunskapstävling och vinna en hästupplevelse. Projektet Upplev Häst är en nationell satsning där målet är att 5 000 barn och ungdomar upp till 15 år på olika sätt ska få komma i närkontakt med hästar. Hittills i år har Upplev Häst varit i Åre och Karlstad, närmast står alltså Göteborg 28 april och nedslag på Täby Galopp 22 maj, i Örebro 23 maj och Västerås 25 maj.

– Det är jättekul att få arbeta med Upplev Häst, träffa alla barn och se deras glädje när de möter hästen. Med den nationella satsningen ska vi göra något riktigt bra för barn och ungdomar runt om i landet tillsammans med de lokala, regionala och nationella organisationer som vi samverkar med, säger Iia Abenius som är projektledare för Upplev Häst.

En häst för alla Efter ett lyckat första år med Upplev Häst under 2012 har målsättningen höjts rejält. Under 2012 kom 600 barn och ungdomar över hela Sverige i kontakt med hästar. I år är siktet inställt på 5 000. En av de frågor som vi inom Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS) har prioriterat de senaste åren är hur vi ska få fler barn och ungdomar att intressera sig för hästar. För många blir hästen ett livslångt intresse med många positiva sidor som ett fysiskt aktivt liv, en social gemenskap och inte minst många oförglömliga stunder med hästen.

– Vi som jobbar med HUS tror att det finns en häst för alla, en för dig som gillar att hoppa högt, galoppera fort, köra häst, eller för dig som är intresserad av hingstlinjer och stofamiljer. Vår monter i Scandinavium visar på den mångfalden. Jag tror att även föräldrar kommer att tycka vår tävling klurig och rolig. Kom förbi oss se om du har koll på prylarna och hästarna, säger Anahita Arai, ansvarig för HUS vid Hästnäringens Nationella Stiftelse.

Fakta:
Den 28 april håller Upplev Häst till ATG:s monter så länge tävlingarna pågår under Gothenburg Horse Show. ATG:s monter som ligger till höger när du kommer in i arenan från mässan.

Iia Abenius, projektledare Upplev Häst
E-post: upplevhast@gmail.com

Anahita Arai, ansvarig för Upplev Häst, HNS

Fakta om Upplev Häst:
Upplev Häst är ett samverkansprojekt som drivs av Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS) tillsammans med Svenska Ridsportförbundet, Svensk Galopp, Svensk Travsport, Svenska Islandshästförbundet, Svenska Hästavelsförbundet, Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen och Brukshästarnas Samarbetskommitté. HUS finansieras via Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) genom ett avtal mellan staten och trav-/galoppsporten som äger ATG. Av HNS ekonomiska medel har 4,3 miljoner kronor öronmärkts för ungdomsprojekt under 2013. Läs mer på HNS hemsida www.nshorse.se eller på www.facebook.com/upplevhäst