Sysselsättningen inom hästnäringen ökar - ridlärare är vanligaste yrket

Hästnäringens sysselsättningsliga toppas av travsporten, ridsporten och lantbruksföretagen. Det visar en ny rapport från Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). Vanligaste yrken är ridlärare, uppfödare, lantbrukare och hästskötare.

Inom hästnäringen finns 11 000 direkta helårsarbeten. Det framgår av rapporten Arbetsmarknad och yrken inom svensk hästnäring som publiceras idag. Det innebär att antalet helårsbeten har ökat med tio procent sedan 2004 då den senast undersökningen som gjordes av Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) publicerades. Dock har olika metoder använts i studierna.
– I den tidigare undersökningen kom SLU fram till att antalet helårsarbeten var 10 000. Att vi ser ökning känns väldigt bra och detta stämmer väl överens med Jordbruksverkets nya hästräkning som visar att antalet hästar ökar, säger Stefan Johanson, VD HSN.

I nuvarande arbetsmarknadsstudie har HNS tagit hjälp av hästorganisationerna. Bland dessa uppgiftslämnare toppar Svensk Travsport, Svenska Ridsportförbundet och Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) listan över organisationer som rapporterat flest helårsarbeten inom sin sektor.

Antalet helårsarbeten inom hästnäringen fördelade på de största uppgiftslämnarna:

• Lantbruksföretag – 3 200 helårsarbeten
  • Travsport – 2 870 helårsarbeten
  • Ridsport – 1 950 helårsarbeten

Vanligaste yrken inom hästnäringen:

• Ridlärare – 1 515 helårsarbeten
  • Uppfödare – 1 200 helårsarbeten
  • Lantbrukare – 1 200 helårsarbeten
  • Hästskötare – 1 175 helårsarbeten

Vill du veta mer rapporten?
Hela listan över antalet helårsarbeten och vanligaste yrken finns på sidan 14 och 15 i rapporten.
Rapporten hittar du här http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/haestnaeringens_nationella_stiftelse/document/view/ny-rapport-om-sysselsaettningen-inom-haestnaeringen-12391

Stefan Johanson, VD HNS
E-post: stefan.johanson@nshorse.se

• sysselsättning