Pressmeddelande -

Prins Oscar firas på namnsdagen med nyskapad Oscarstårta från Haga Tårtcompani och Bageri!

Torsdagen den 1 december har inte bara alla som heter Oskar namnsdag, då är dagen inne för den present som Livrustkammaren gav till prins Oscar vid dopet – nämligen ett firande av hans första namnsdag. Från förmiddag till kväll fylls museet med massor av aktiviteter för både stora och små som vill vara med och göra namnsdagen till en extra minnesvärd dag!

På eftermiddagen serveras te och Oscarstårta till musik i Stensalen på Stockholms slott. Tårtan är en modern version av den klassiska Oscarstårtan framtagen av konditorerna Oscar Målevik och Johanna Stenholm på Haga Tårtcompani och Bageri.

- Prins Oscar är hertig av Skåne, och Skåne har en mängd härligt mathantverk och grymma råvaror. Den traditionella "Oscarstårtan" är klassisk men inte speciellt modern. Därför gjorde vi en lite mer modern och skånsk variant av den. Istället för mandelbottnar är det tunna spättekakor som bottnar, varvat med rostad vit chokladmousse och inuti en gömd kompott på kiviksäpplen av sorten St Olof. Tårtan är toppad med en härlig björnbärscurd, då björnbärssnår är något vi associerar med Skåne och som fräschar upp hela tårtan. Tårtan är dessutom bakad utan gluten och nötter eller mandel så desto fler kan äta den, säger Oscar Målevik.

För mer information och bilder

Anna Cardelius, 0727477575, anna@hagabageri.se

• fest
  • prins oscar