Fler når målen men utsläppen ökar

Klimatomställningen för Hagainitiativets medlemsföretag går snabbare än förväntat. Redan 2018 har 10 av 14 medlemsföretag nått målet om att minska sina utsläpp av växthusgaser med 40 procent. Det är två år snabbare än planerat. Sammantaget har Hagainitiativets företag minskat sina egna utsläpp av koldioxid med 762 000 ton sedan de började mäta. Som jämförelse är Sveriges totala utsläpp av koldioxid dryga 53 000 000 ton.

Utsläppstrenden för Hagainitiativets företag är över tid mycket positiv. 2018 blev dock ett trendbrott eftersom utsläppen av växthusgaser jämfört med 2017 ökade med motsvarande sex procent, eller 193 000 ton koldioxid. Sex av de 14 medlemsföretagen ökar sina egna utsläpp inom scope 1, vilket är bekymmersamt.

– Det har varit relativt lätt för företagen att minska utsläppen under den 10-årsperiod som Hagainitiativet har funnits, men nu ser vi att utsläppen ökar. Vi behöver mer ambitiös klimatminskande politik för att lyckas, framförallt behövs det långsiktiga och förutsägbara styrmedel inom transportsektorn, säger Nina Ekelund, generalsekreterare för Hagainitiativet.

Ökningen sedan förra året kan bland annat spåras i ökade utsläpp från transporter, egna och inköpta, vilka stigit i takt i och med ökad produktion, men också som en följd av bristande tillgång på höginblandade biodrivmedel.

På den positiva sidan, rapporterar flera företag samtidigt striktare policy för tjänsteresor. Genom detta minskar de andelen flygresor för att istället prioritera resfria möten, fossilfria färdmedel eller laddhybrider som tjänstefordon. Företagen har också fortsatt övergången från fossila bränslen i sina processer.

– Vi har minskat utsläppen med cirka 80 procent sedan 2009 i vår svenska verksamhet. Det är resultatet av ett fokuserat arbete med energieffektivisering och målinriktat arbete med att fasa ut fossila bränslen. Vi har goda förhoppningar om att nå fossilfrihet för energianvändningen i hela vår svenska verksamhet inom en snar framtid. Arbetet är viktigt för att visa ledarskap i hållbarhetsarbetet och säkerställa att vi är förbereda för framtiden. Vi har hela tiden haft fokus på att de investeringar vi gör också ska vara lönsamma och stärka Lantmännen som företag, säger Per Olof Nyman, vd och koncernchef Lantmännen.

Hagaföretagens målsättning till 2030 innebär en omställning som är snabbare än Carbon Law. Enligt Carbon Law behövs en halvering av koldioxidutsläppen vart tionde år om världen ska klara 1,5-gradersmålet och nettonoll till år 2050. Hagainitiativets medlemmar räknar med att nå nettonoll 2030.

– Vi har minskat våra utsläpp med 28 procent sedan 2005. Vi ökar andelen biopropan när vi rostar kaffe och börjar fasa ut den fossila plasten i våra förpackningar. Det leder till minskad klimatpåverkan och nöjdare kunder, säger Lars Appelqvist, vd, Löfbergs.

Klimatbokslutet för 2018 visar också en klar decoupling-effekt. I takt med att utsläppen av växthusgaser minskat har företagens ekonomiska omsättning också ökat.

Läs mer: Hagainitiativet Klimatbokslut 2018

Nina Ekelund, generalsekreterare Hagainitiativet*