Hagainitiativet står för åtta procent av Sveriges totala utsläppsminskning sedan 2010

Hela 9 av 15 av Hagainitiativets företag har redan nått målet om 40 procents minskning till 2020. Mellan 2010 och 2017 så har Hagainitiativet bidragit med en utsläppsminskning som motsvarar cirka 8 procent av Sveriges utsläppsminskning. Dessutom minskar Hagainitiativets utsläpp samtidigt som omsättningen ökar. Idag presenteras Hagainitiativets årliga klimatbokslut för åttonde året i rad.

Hagainitiativets vision är att skapa ett lönsamt näringsliv utan klimatpåverkan. Vid starten, för 8 år sedan, var målet att minska utsläppen med minst 40 procent till 2020. Hagainitiativets nya mål innebär att företagen ska nå netto noll i sina egna verksamheter till 2030, använda förnybar eller återvunnen energi samt kartlägga, identifiera och minska utsläppen i värdekedjan.

- Vi närmar oss Hagas mål om att alla företag ska minska sina utsläpp med minst 40 procent till 2020 och nu har 9 av 15 företag nått målet. Detta visar också att vår strategi med nya mål om netto noll till 2030 låg helt rätt i tiden, säger Nina Ekelund, generalsekreterare, Hagainitiativet.

Bland de som har minskat mest utmärker sig bland annat Axfood och HKScan.

- Vår verksamhets klimatpåverkan fortsätter att minska. Vi moderniserar butikerna och byter ut gamla kylsystem till nya med naturliga köldmedia, installerar solenergi, effektiviserar logistiken, differentierar fordonsflottan och använder fler olika hållbara drivmedel. Dessutom använder vi bara förnybar el, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef, Axfood.

Det genomsnittliga medlemsföretaget i Hagainitiativet har minskat sina växthusgasutsläpp med 47 procent och ökat sin omsättning med 10,4 procent. Detta inkluderar företagens egna verksamheter, inköpt energi samt tjänsteresor sedan företagens respektive basår. Totalt sett har 14 av 15 företag minskat sina absoluta utsläpp jämfört med basår.

- HKScan har minskat sina utsläpp med 80 procent sedan basår 2003. Vi ser det som vårt ansvar att vara en föregångare inom klimatområdet så att konsumenten ska kunna njuta och äta kött på ett hållbart och ansvarsfullt sätt. Därför arbetar vi aktivt med att minska vår klimatpåverkan. Exempelvis använder vi oss av grön el och förnyelsebar energi på våra anläggningar och i transporter. Vi samarbetar också med enskilda lantbrukare, bland annat ersätter vi soja i foder med åkerböna och raps som ger ett klimatsmartare, godare och saftigare kött, säger Sofia Hyléen Toresson, vd för HKScan Sverige.

Nytt i årets klimatbokslut är en tydlig redovisning av företagens utsläpp i leverantörskedjan.<

Ta del av klimatbokslut 2017 här

Nina Ekelund, generalsekreterare Hagainitiativet