Hagainitiativet växlar upp näringslivets klimatarbete

Företagsnätverket Hagainitiativet växlar upp med två nyrekryteringar inför hösten för att få fler företag att sätta mål i linje med 1,5 gradersmålet.

I våras tog Hagainitiativet beslut om en ny strategi som ska visa hur näringslivet kan bidra till 1,5 gradersmålet samt att vi ska medverka till att även den svenska och internationella politiken ligger i linje med 1,5-gradersmålet.

Många företag har vidtagit klimatåtgärder och visar att detta lönar sig, samtidigt ser företagen att det nu krävs fler åtgärder som kan vara kostsamma och komplexa. Det visar Hagainitiativets rapport Klimatarbete Lönsamt! För att kunna fortsätta vara en pådrivande kraft breddar nu Hagainitiativet sin kompetens för att få fler företag att bidra i klimatomställningen.

– Vi har kniven mot strupen i klimatfrågan och det är nu omställningen måste ske. Det behövs fler klimatledare i näringslivet och fler företag som visar hur de ställer om. Vi vill visa hur företag klarar 1,5 gradersmålet och driva på politiken för att underlätta omställningen. Vi tar vårt ansvar och växlar upp Hagainitiativet bland annat genom att rekrytera två personer som båda har arbetat med forskning och påverkansarbete, säger Nina Ekelund, generalsekreterare för Hagainitiativet.

Deniz Butros, klimat- och energistrateg, kommer närmast från Länsstyrelsen Södermanland. Hon har en lång bakgrund som politiker i Vänsterpartiet och har arbetat två år i Europaparlamentet med miljö- och klimatfrågor. Hon sitter som ledamot i Vänsterpartiets partistyrelse och kandiderade i våras till Europaparlamentet. Deniz har också arbetat för Centrum för klimatpolitisk forskning vid Linköpings universitet.

– Klimatomställningen måste skyndas på, vi har bara tio till tolv år på oss att klara klimatmålen. I det har företagen en avgörande roll och Hagainitiativet har en unik röst i den svenska klimatdebatten eftersom de driver på politiken och sporrar näringslivet att bli hållbarare. När forskning, politik och näringsliv samverkar skapas intressanta synergier som stärker Sverige som föregångsland i klimatdebatten och det är viktigare nu än någonsin, säger Deniz Butros.

Erik Huss, forskarutbildad geograf inom klimat och glaciologi, vetenskapskommunikatör och vd för egna bolaget Husstainability, kommer senast från tankesmedjan Fores. Han har lång erfarenhet av att förenkla och kommunicera forskning, bland annat som presschef för Kungl. Vetenskapsakademien och erfarenhet från näringslivet som kommunikations- och PR-chef för Sveriges Annonsörer.

– Det brådskar att ställa om till en fossiloberoende värld och jag är övertygad om att näringslivet med rätt ramar från politiken kan visa vägen och ge Sverige en ledande roll i dessa frågor. Detta kommer att gagna inte bara näringslivet utan även sprida sig som ringar på vattnet i övriga delar av samhället. Lönsamheten i klimatarbetet sträcker sig långt utanför ”the bottom line” i bolagsrapporten, anser Erik Huss.

För frågor, kontakta:

Nina Ekelund, generalsekreterare Hagainitiativet, 0735-022464, nina.ekelund@hagainitiativet.se
Deniz Butros, 0764-271580, deniz.butros@hagainitiativet.se
Erik Huss, 0725-661570, erik.huss@hagainitiativet.se

• erik huss
  • deniz butros

Hagainitiativet består av företag från olika branscher som verkar för ett lönsamt näringsliv utan klimatpåverkan. I nätverket ingår Axfood, Coca-Cola European Partner Sverige, Folksam, HKScan Sweden, JM, Lantmännen, Löfbergs, McDonald’s, Nouryon, Preem, Siemens, Stena Recycling, Stockholm Exergi och Sveaskog.