Internationellt intresse för svenska företags klimatsamarbete

Intresset för goda exempel på hur svenska företag samarbetar för att minska sina klimatutsläpp växer. Företagsnätverket Hagainitiativet är i dag inbjudna att tala på Financial Times och Coca-Cola Enterprises gemensamma toppmöte Future for Sustainability Summit: Enhancing the value of business i London.

Toppmötet syftar till att diskutera hållbarhetsstrategier, trender och samarbeten som formar framtidens affärsmodeller. På agendan står också resurs- och klimatfrågor med fokus på hur näringslivet bäst kan möta kommande hot och möjligheter.

– Det är jätteroligt att det finns ett så stort intresse för Hagainitiativets arbete, både i Sverige och internationellt. Det visar att samarbete mellan företag i olika branscher är en av näringslivets viktigaste möjligheter för att uppnå minskad klimatpåverkan, säger Nina Ekelund, programdirektör i Hagainitiativet.

På toppmötet i London kommer Nina Ekelund att representera Hagainitiativet under rubriken Att genomföra en framåtblickande hållbarhetsagenda. Fokus kommer att kretsa kring de utmaningar som framtida ledare står inför på kort och lång sikt samt hur hållbarhetsutmaningar kan omvandlas till möjligheter.

– Jag kommer att lyfta klimatomställningen som en drivande kraft för framtidens näringsliv. Klimatarbete är lönsamt både i form av kostnadsbesparingar och ökade intäkter och de företag som har förstått detta är de som kommer att vara mest lönsamma i framtiden. Hagainitiativets framgång visar att en möjlighetsinriktad och positiv ton är det som ger störst genomslag för klimatfrågan inom näringsliv, politik och civila samhället, säger Nina Ekelund.

Coca-Cola Enterprises Sverige har varit medlemmar i Hagainitiativet i mer än tre år. De ingår i Coca-Cola Enterprises som arrangerar toppmötet tillsammans med Financial Times.

Följ toppmötet på twitter: #FTFutureSus och ta del av live-uppdateringar: @FTLive

Presskontakt: Nina Ekelund, programdirektör Hagainitiativet
mobil: 0735-022 464