Gå direkt till innehåll
Luftbrytarserien kommer numera i tre olika storlekar – för alla typer av installationer.

Hager lanserar två nya luftbrytare

Luftbrytarserien hw+ utökas med två nya storlekar på brytare och ett utökat skydd med energimätning.
– Vi utlovar maximalt skydd mot kortslutning, jordfel och överbelastning. Serien kombinerar alla funktioner du behöver för att göra dina installationer säkrare och mer kommunikativa, säger Karl-Magnus Hedvall, produktchef på Hager.

Från och med slutet av april kommer Hagers luftbrytare i sammanlagt tre storlekar: HW1 upp till 1 600 A, HW2 upp till 2 500 A och HW4 upp till 4 000 A. De finns både som fasta och utdragbara varianter samt som lastfrånskiljare. De många och mångsidiga tillbehören gör luftbrytarna helt anpassningsbara till alla tänkbara behov.

Mjukvara för enkel driftsättning
– En nyhet är att vi nu också har ett skydd som kan mäta alla förekommande storheter så som spänning, ström, energi och övertoner. Man kan välja ett basskydd för att endast skydda anläggningen eller ett utökat energy-skydd med mätmöjligheter samt kommunikation via modbus, säger Karl-Magnus.

När Hager lanserar luftbrytarserien hw+ är det inte bara två brytare som ser dagens ljus. Man introducerar även digitala hjälpmedel som underlättar projektering, installation och drift. Exempelvis en mjukvara för att driftsätta brytaren och en app som håller koll på driftstatusen.

Utlösningsenhet med display
De elektroniska skydden till hw+ kommer med en skarp färgdisplay. På så vis får man översikt över all viktig information och kan göra inställningar direkt på själva enheten. Detta underlättar inte bara driften, utan ökar även svarshastigheten.

– Vi ser ett stort intresse från våra kunder när det kommer till energidistribution och tillsammans med unimes kapslingssystem och våra kanalskenfördelningar har vi ett otroligt attraktivt erbjudande i kommersiella projekt, säger Karl-Magnus.

En luftbrytare med flera utföranden
  • Storlekar: HW1 till 1600 A, HW2 till 2500 A och HW4 till 4000 A
  • Märkström: 400 A – 4000 A