Kostsam renovering eller enkel rengöring? Så påverkar försummat tak ditt hem.

En av de viktigaste investeringarna en husägare kan göra är att regelbundet rengöra och underhålla husets tak. Att inte åtgärda eventuella skador eller tvätta bort mossa och alger kan medföra kostsamma renoveringsåtgärder på sikt.

”Påväxt på taket binder fukt som sedan nöter på materialet. De kan leda till sprickbildningar, missfärgningar, frostsprängningar och i värsta fall att mögel”, berättar Christer Högberg, teknisk rådgivare på Hagmans Nordic. ”Söndriga takpannor gör att vattnet läcker in och förstör takpappen och reglerna där under. När det har gått så pass långt krävs en kostsam lagning eller byte av taket”, fortsätter Christer.

Hagmans takexpert tipsar: Detta kan du som hus- eller fastighetsägare göra för säkra ett helt och fräscht tak;

1. Regelbunden inspektion: Se över ditt tak regelbundet, både från marken och uppe på taket för att identifiera eventuella skador eller förslitningstecken.
  2. Rengör taket: Ta bort löv, grenar och annat skräp som samlats på taket. Använd underhålls- eller målartvätt (inför målning) för att rengöra taket ifrån påväxt. Rensa takrännor och avloppsrör med en borste för att säkerställa att vatten kan rinna fritt.
  3. Åtgärda sprickor, skador och missfärgningar: Oavsett om ditt tak består av takpannor, takplåt, takpapp eller annat material, se till att skadade eller slitna takpannor, papp eller plåtar ersätts, repareras eller behandlas snabbt. För att fräscha till och förlänga livslängden på slitna takpannor kan man med fördel måla dessa med ändamålsenlig färg.
  4. Ta hjälp av proffsen: För en mer omfattande inspektion eller reparation av taket är det oftast bäst att anlita professionella takläggare eller inspektörer. De har expertkunskap och utrustning för att noggrant granska taket samt identifiera och åtgärda eventuella problem.
  5. Tänk på säkerheten: Kom ihåg att säkerhet är viktigt när du arbetar på taket. Använd lämplig skyddsutrustning. Om du inte känner dig bekväm med att klättra upp på taket eller om taket är svårtillgängligt, kontakta ett proffs för hjälp.

Rekommendationen från experterna är att taket bör ses över minst en gång per år. Trots det visar en ny undersökning, utförd på uppdrag av takrenoveringsföretaget Vesivek*, att nästan en tredjedel av alla husägare aldrig har varit uppe på taket. Skälen till detta ser olika ut men många svarar att de inte känner något behov av att gå upp på taket medan andra uppger att de är rädda för höjder.

*Undersökningen genomfördes av PFM Research under februari 2023 på uppdrag av Vesivek. 2 100 takägare över 18 år deltog i undersökningen via en internetpanel. Resultatet är representativt för hela landet.

På hagmans.se kan du hitta mer tips och råd för din fastighet.

• Kemikalieindustri

• takunderhåll