Gå direkt till innehåll
Grundarna av Hajk fr. vänster Johan Lindsjö, Damir Kunalic, Anders Karlsson, och Johannes Wuclan.

Pressmeddelande -

Nya outdooraktören Hajk vill sätta vardagliga äventyr i fokus - med funktionellt och hållbart mode.

De fyra grundarna Johannes Wulcan, Damir Kunalic, Johan Lindsjö, och Anders Karlsson har en bakgrund från olika befattningar inom finans och management på flera välkända svenska bolag, inte minst Nelly, Volvo, Mölnlycke Health Care och SKF. Nu har de lämnat sina tidigare uppdragsgivare och driver den nya outdooraktören Hajk på heltid.

-Vi hade alla fyra erfarenhet av långa intensiva arbetsveckor och kände ett behov av att komplettera vardagen med att spendera mer tid i naturen tillsammans med familj och vänner. Men vi upplevde att det saknades funktionella och snygga vardagskläder som gjorde det lätt att umgås ute. Våra egna garderober bestod mest av modeplagg som inte alls var anpassade för utomhusliv, och de flesta outdoorkläder på marknaden har betydligt mer att önska när det kommer till stil och mode, säger Johan Lindsjö.

Det blev starten till varumärket Hajk, som vill inspirera människor till att njuta av naturen i vardagen genom att erbjuda stiltrogna, funktionella och hållbara outdoorplagg.

-Vi tror att många med oss känner att de vill få mer tid till friluftsaktiviteter, inte minst för alla positiva effekter det har på hälsa och välmående. Genom våra produkter, vårt sätt att inspirera till vardagliga äventyr, och utbildande segment om våra funktionella och hållbara material vill vi underlätta för människor att vistas i naturen närsomhelst under veckan, året runt.

Mottagandet sedan lanseringen av varumärket via den egna e-handeln i början av februari har varit positivt med mellan 30–50 orders i månaden och med en mycket hög andel återkommande kunder, som visat stor uppskattning för Hajks kläder.

-Vi designar alla plagg utifrån våra fyra riktlinjer; hög kvalité, design som håller över tid, återvunna och återvinningsbara material i fokus, och närproduktion i största möjliga utsträckning. Våra grundprinciper hjälper oss inte bara att driva vårt hållbarhetsarbete framåt, det ger oss också andra fördelar som att säkerställa att vi har produkter i relevanta modeller och färger, samt möjligheten att producera utifrån kundens efterfrågan tack vare korta ledtider.

I dagsläget har bolaget fyra produkter i sitt sortiment; byxa, t-shirt, mössa, och en miljövänlig textilimpregnering. Snart släpps ytterligare två plagg; en jacka i återvunnen ull och en tröja gjord av återvunnen plast från petflaskor, som sedan följs av en fortsatt breddning av sortimentet under vintern.

-Idag gör vi endast kläder för män, men målsättningen är att släppa en damkollektion redan under nästa år då vi ser att intresset för stiltrogna och funktionella outdoorplagg är minst lika stort bland kvinnor.

Bolagets strategi är att vara en tidsenlig aktör på outdoormarknaden, vilket för Hajk innebär att möta målgruppen där de befinner sig, digitalt såväl som fysiskt.

-Vi arbetar utifrån en tydlig digital närvaro med vår egen e-handel som primär försäljningskanal, samt en direktkommunikation med kunden genom sociala medier och vårt nätverk bestående av noga utvalda varumärkesambassadörer som delar vår syn på outdoor lifestyle, och särskilt engagerade kunder som vi valt att benämna Hajk Icons.

-Den fysiska närvaron har varit något begränsad under bolagets första månader med anledning av Coronaviruset, men då har vi istället valt att göra mindre tillfälliga besök i naturen. Vad vi kallar för Pop Out. Där möter vi kunden med ett pop-up liknande koncept i en miljö där behovet för våra produkter uppstår. Till exempel på vandringsleden eller under promenaden i det lokala naturområdet.

Namnet Hajk har bolaget valt för att det representerar en blandning av en svensk tradition för ett mångsidigt friluftsliv och det moderna engelska begreppet hike, som kan översättas med att vandra eller vistas ute.