Hon blir ny distriktsidrottschef i Halland

Den första augusti tar Sandra Hidgård över som ledare för Hallands Idrottsförbund SISU Idrottsutbildarna.

− Det blir mitt jobb att kraftsamla i de båda organisationerna och visa att ett plus ett kan bli tre, säger den tillträdande distriktsidrottschefen.

I höstas meddelade Olle Kristenson att han kliver av som distriktsidrottschef i Halland. Nu har hans efterträdare utsetts av Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Sandra Hidgård är i dag rektor på Hovgårdsskolan i Halmstad och har tidigare delat sin tid mellan skolans värld och uppdrag för bland annat Riksidrottsförbundet. Nu tar hon klivet till idrottsrörelsen på heltid.

− Det känns jättekul. Jag trivs väldigt bra där jag är nu, så det var inget självklart steg. Men jag har nog alltid haft det här uppdraget i bakhuvudet och tänkt att någon gång ska jag ta chansen, säger hon.

Sandra började sin idrottsresa i ridklubben hemma i Tranemo, där hon snart fick upp ögonen för föreningens möjligheter att påverka och förändra.

− Vi var ett gäng tjejer i åldrarna tio till tolv år som drev frågan om ett ridhus och vi satt i förhandlingar med kommungubbarna, minns hon.

Blev det ett ridhus?

− Ja, men då var jag 19 år och hade hunnit flytta, säger Sandra Hidgård, som tog med sig engagemanget för ridningen till Halmstad, där hon arbetade som verksamhetschef på Halmstad Fältrittklubb parallellt med studierna till gymnasielärare i svenska och idrott.

Att sitta med fullt mandat som ungdomsrepresentant i Svenska Ridsportförbundet vid 18 års ålder är bara ett av många uppdrag som den i dag 35-åriga Halmstadbon har på sin meritlista. Det var en utmaning att som tonåring leda processer, föreläsa, förhandla och fatta rikstäckande beslut. Men Sandra kom fort in i rollen.

− Idrottsrörelsen är en fantastisk skola i ledarskap. Utan den bakgrunden hade jag aldrig sökt en rektors- eller chefstjänst. Jag hade inte trott att jag klarade av det, säger hon.

Med kärlek till idrottspolitik och folkbildning

Den tillträdande distriktsidrottschefen har en fot i det idrottspolitiska och en fot i folkbildningen.

− Jag brinner för båda delarna och det är nog en styrka i rollen som distriktsidrottschef att se styrkan i de båda organisationerna, säger hon och tillägger att det händer mycket inom idrottsrörelsen nu, genom riktningen som stakats ut i Strategi 2025. Idrottsrörelsen markerar tydligt att föreningsformen är vägen framåt mot målet som handlar om att skapa bra verksamhet, där alla är välkomna, och fler vill vara med längre.

− Styrkan ligger i medlemskapet, i engagemanget och det faktum att människor samlas i viljan att åstadkomma något, tillsammans, konstaterar hon.

Rätt person för jobbet

Ulf Järphag, styrelseordförande för Hallands Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna ser Sandra Hidgård som helt rätt val till jobbet som distriktidrottschef.

− Sandra blir en stor tillgång i vårt uppdrag som är att fortsätta utveckla halländsk idrott tillsammans med alla engagerade och kompetenta medarbetare i våra organisationer. Hon har en gedigen förankring i idrottsrörelsen och inom SISU Idrottsutbildarna, ett starkt engagemang för att förverkliga idrottens Strategi 2025 i Halland och bred erfarenhet av ledarskap i olika sammanhang, säger Ulf Järphag.

För mer info kontakta Sandra Hidgård, 0708-88 80 58

Lite mer om Sandra Hidgård

Ålder: 35

Bor i: Halmstad

Utbildning: gymnasielärare på Högskolan i Halmstad och chefsutbildning på Akademi Båstad med påbyggnadsutbildningar inom bland annat ledarskap.

Tidigare: Verksamhetschef Halmstads Fältrittklubb, processledare Riksidrottsförbundet, rektor, samt en rad förtroendeuppdrag och andra uppdrag inom Riksidrottsförbundet, SISU Idrottsutbildarna och Svenska Ridsportförbundet.