På måndag den 19 juni börjar sommartidtabellen att gälla.

Sommartidtabell från 19 juni

På måndag, den 19 juni, börjar sommartidtabellen att gälla, och den gäller fram till och med den 20 augusti. Vi rekommenderar våra kunder att söka sin resa i vår app eller i reseplaneraren på hallandstrafiken.se. På hemsidan kan man även hitta och ladda ner sin tidtabell.

Som vanligt innebär sommartidtabellen att vi anpassar trafiken efter hur man reser på sommaren. Här är några av förändringarna i korthet. Mer information finns på hallandstrafiken.se.

Varberg:

• Broarbete vid Göingegården i Varberg gör att vi inte kommer kunna köra ordinarie körväg mellan den 12 juni – 20 augusti. Detta påverkar linjerna 2, 620 och 695.
  • Linje 614 i Varberg ställs in under sommaren. Detta beror på ett ansträngt läge hos vårt trafikföretag Nobina. Vi hänvisar våra kunder till linje 615.
  • Helgtiderna på linje 651 i Varberg justeras för att säkra tidhållningen.

Falkenberg:

Vissa turer på linje 1 i Falkenberg kommer förlängas och fortsätta som linje 12 mot Skrea strand efter Holgersplan. Det innebär att man på dessa turer kommer kunna åka buss hela vägen från tågstationen till Skrea Strand utan att byta buss. Dessutom byter hållplatsen Kattegattvägen namn till Skrea strand.

Halmstad:

• Stadslinjerna 1, 2, 3, 4, 5, 18 och 19 i Halmstad justeras för att få bättre punktlighet. Det är framförallt tiderna på de mellanliggande hållplatserna som justeras, inte ändhållplatserna.
  • Vissa turer ställs in i Halmstad på grund av ett ansträngt läge hos vårt trafikföretag Nobina. För stadsbusstrafiken påverkas linje 4, och för regionbusstrafiken påverkas linje 225, 314, 324 och 401.
  • Linje 401 mellan Halmstad och Hyltebruk justeras för att förbättra punktligheten.

Förändringar i tågtrafiken:

• Det kommer inte gå några tåg mellan Mölndal och Göteborg i sommar. Detta gäller mellan den 19 juni och 21 augusti.
  • Vissa avgångar på Viskadalsbanan (Varberg – Borås) kommer ersättas av buss under sommaren. Detta beror på att man leder om godståg till banan.

Förändringar i augusti:

• Linje 553 får ökad bytestid till och från linje 652 i Morup. I augusti ökas bytestiden till 10 minuter för att säkerställa bytena mellan linjerna.
  • Linje 517 i Falkenberg får en något ändrad körväg och kommer köra Halmstadsvägen, in och ut från Falkenberg. Detta för att trafikera Tullbroskolan, så att barnen slipper gå från och till bussterminalen.
  • Justerad tidtabell på regionbusstrafiken i Halmstad. Detta berör linjerna 318 och 351.