Prisjustering i december

Prisjustering i december

Hallandstrafikens styrelse har beslutat om en prisjustering som gäller från och med den 10 december. Regionstyrelsens budgetförslag medger Hallandstrafiken en taxejustering på upp till 3 procent för 2018. Den beslutade justeringen håller sig inom denna ram och innebär att rabatten i Hallandstrafikens app höjs till 15 procent, samtidigt som rabatten på reskassa sänks till 15 procent. Därutöver görs en generell höjning av samtliga biljetter på mellan 0,5‐1,5 procent.

Rabatten i appen höjs

Rabatten som ges vid köp av enkelbiljetter i appen höjs från 10 procent till 15 procent. Att rabatten höjs i appen är ett steg mot att på sikt förenkla övergången till ett nytt biljett‐ och betalsystem. I det nya systemet ser Hallandstrafiken att appen kommer vara central både som försäljnings‐ och kommunikationskanal. Med ett nytt biljett‐ och betalsystem får vi möjligheten att förbättra för våra kunder och utveckla tjänster som gör det enklare att resa med oss. Vi vill att våra kunder ska kunna köpa biljett, planera sitt resande och få snabb och relevant trafikinformation oavsett var man befinner sig. Med ett modernare system får vi möjligheten att kommunicera med våra kunder på ett smartare sätt, något som är efterfrågat av våra kunder vid exempelvis trafikstörningar.

Samtidigt sänker Hallandstrafiken rabatten som ges på enkelbiljetter vid betalning med reskassa från dagens 20 procent till 15 procent. Genom att erbjuda en likvärdig rabatt i både appen och via reskassa är ambitionen att styra över våra kunder från reskassa och in i appen. Förutom den ökade rabatten finns det även fördelar med att man som kund inte behöver låsa upp några pengar i appen och att man givetvis kan använda sig av redan existerande tjänster. Hallandstrafiken arbetar även kontinuerligt med att utveckla innehållet i appen.

- Hallandstrafiken vill, genom att jämna ut rabatten som ges i appen och via reskassan, förenkla övergången till det framtida biljett‐ och betalsystemet där mobilappen kommer vara av stor vikt både när det gäller försäljning och information, säger Gösta Bergenheim ordförande i Hallandstrafiken AB.

Marginell justering av biljettpriserna

Utöver justeringen i ovan rabattsatser höjs priset på enkel‐ och periodbiljetter med mellan 0,5‐1,5 procent.

För ytterligare information kontakta:

Gösta Bergenheim, ordförande Hallandstrafiken AB
Tel: 0706‐28 81 01