Pressmeddelande —
Ödehusägare får vykort från kommunen – vill väcka hus och drömmar till liv
I dagarna får cirka 230 fastighetsägare i Halmstads kommun ett vykort i brevlådan. Mottagarna äger hus som bedöms stå tomma – och nu vill kommunen öppna upp för nya möjligheter genom satsningen Öde till öppet.
– Vi vill hjälpa människor med ambitioner om ett liv eller en verksamhet på landsbygden att förverkliga sina drömmar, säger Sapna Billengren Lindström, näringslivsutvecklare och projektledare.
Kartläggningen bygger på uppgifter om hus utan folkbokförda och med låg eller ingen användning av tjänster som sophämtning samt vatten och avlopp.
En möjlighet för husägare att hitta nya vägar framåt
– Vi vet att det kan finnas många skäl till att ett hus står tomt. För den som funderar på nästa steg kan det här projektet vara ett stöd och en möjlighet att hitta nya vägar framåt, säger Sapna Billengren Lindström.
På vykortet får husägarna en länk till information om projektet med möjlighet att anmäla sitt intresse. Budskapet på kortet är: ”Vi tror att du har ett hus som längtar efter liv!”.
Vinn-vinn mellan ägare och husdrömmar
Samtidigt som många hus står oanvända finns ett växande intresse från människor som söker boende, verksamhetslokaler eller renoveringsprojekt på landsbygden.
– Vi vill lika mycket hjälpa fastighetsägarna på traven som att matcha dem med människor som söker sitt nästa steg i livet. När ett hus får nytt liv skapas värde – både för ägaren och för bygden. Det här är ett tydligt vinn‑vinn‑projekt, säger Sapna Billengren Lindström.
Den som är intresserad av ett hus på landsbygden kan anmäla sitt intresse på halmstad.se/odehus. Det ger kommunen en tydligare bild av efterfrågan och möjliggör relevanta matchningar.
Kommunens roll är att fungera som möjliggörare och stöd i processen – inte som mäklare.
Kontaktperson
Sapna Billengren Lindström, näringslivsutvecklare och projektledare:
072-572 20 24