Ekroth och Eke förlänger

Foto: Peter Jonsson

Ytterligare två namn är klara för säsongen 2015. Petronella Ekroth och Helén Eke har förlängt respektive kontrakt över nästa säsong.

Helén kommenterar, -När jag skrev på inför 2014 var det med ambitionen att ta steget upp till Damallsvenskan. Det målet är nu uppnått och därför känns det som en självklarhet att vara kvar även 2015. Det är nu det roliga börjar!

- Helén har en modern spelstil, en enorm löpstyrka och är minst lika bra defensivt som offensivt. En riktigt bra tvåvägsspelare. Hon kommer med sin rutin bli en viktig spelare för oss kommande säsong, säger tränare Pär Lagerström.

Lagbygget för 2015 börjar ta form, Hammarby har nu tolv namn klara för nästa säsong.

-Petronella är en stor ledare på plan, vilket kommer vara en viktig ingrediens för vår etablering i Damallsvenskan. Trots flera års tidigare erfarenhet av allsvenskt spel så vågar jag påstå att Petronella är bättre än någonsin, vilket gör denna förlängning extra viktig, kommenterar Pär.

-Jag ser jättemycket fram emot att få vara en del av Hammarby nästa år! Jag vill fortsätta den spännande resa vi har påbörjat och kommer fortsätta bygga vidare på. Det kommer bli tufft och det krävs ett hårt jobb, men med den härliga lagmoral och kämparglöd laget besitter vet jag att vi kommer klara av det, säger Petronella.

Hon fortsätter, - Med alla supporters och människor runt omkring som tror på oss och bidrar med enormt stöd, kommer vi göra allt för att lyckas. Det är en häftig känsla att vara en del av Bajenfamiljen och jag är väldigt laddad för kommande säsong! Bring it on!

Spelare som sedan tidigare är klara för 2015:

Clara Markstedt
Katrin Schmidt
Lina Ringshamre
Cathrine Dahlström
Therese Persson
Anna Lindblom
Alexandra Lindberg
Ellen Gibson
Olga Ekblom
Elina Johansson

• truppen 2015
  • damallsvenskan 2015

Hammarby IF Damfotbollförening är en ideell förening som startade sin verksamhet 1970. Visionen för föreningen är bredd och elit i samverkan. Det lever föreningen upp till genom sitt A-lag som spelar i Elitettan 2014 (Damallsvenskan 2015), talanglaget Bajen DFF i division 3 Östra Svealand 2014 (div. 2 nästa år) samt Utvecklingslaget som deltar i Svenska Spels F19 liga. Föreningens ungdomsverksamhet sträcker från flickor födda 2008 upp till flickor födda 1997. Idag har föreningen ca 22 ungdomslag som deltar i St Erikscupen.