Nya bollar i Hammarby Damfotboll

Inför säsongen 2011 rekryterades en ny tränare samt  några nyckelspelare som komplement till våra sedan tidigare etablerade spelare. Samtidigt lyftes några av våra yngre talanger upp för att slussas in i A-laget och det allsvenska tempot. Styrelsen valde att göra det eftersom damerna kämpat kring kvalstrecket i många år och insåg att det var en ohållbar situation. Men det var inte tillräckligt. En alltför liten trupp och många skador gjorde att 2011 blev det år då Hammarby åkte ur allsvenskan.

Vad händer nu?
Tino Katsoulakis lämnar Hammarby Damfotboll. Det är tråkigt. Skillnaden mellan Allsvenskan och division ett är ur ett ekonomiskt perspektiv stor. Det finns ingen möjlighet för oss att köpa oss tillbaka, vi kan inte köpa stjärnspelare som många andra föreningar gör. Hammarby Damfotboll måste utgå från de egna förutsättningarna. Hammarby har en stark ungdomssida med många duktiga och talangfulla spelare. Återtåget genomförs genom att våga satsa på unga talanger som, tillsammans med ett antal etablerade spelare, vill vara med på resan tillbaka till Allsvenskan. Vi behöver fixa en stabil ekonomi för föreningen, som utöver ungdomsverksamheten ska bidra till att Hammarby Damfotboll kan komma tillbaka och stanna kvar i allsvenskan.

Lika viktigt är en ny ledare som vill, ser möjligheterna och förstår vad som krävs – och som klarar att både bygga upp laget och skapa en bra organisation runt det.

Ny tränare till A-laget
Troligen behöver Hammarby Damfotboll tre till fem år för att bygga ett lag som kan vinna division ett och har förutsättningar att stanna kvar i Allsvenskan. Vi måste ha tålamod. Hammarby Damfotboll är glada över att idag kunna presentera en ny tränare för A-laget,
Pär Lagerström, som närmast kommer från Enskede IK.  Läs mer om Pär på föreningens hemsida, www.hammarbydamfotboll.se