Sofia Lundgren gör comeback i Hammarby

Foto: Peter Jonsson

Det står nu klart att Sofia Lundgren, 33, kommande säsong spelar i Hammarby-tröjan. Hon har tidigare spelat i Umeå IK och AIK innan hon gick till Linköpings FC hösten 2008. Hon är en mycket rutinerad målvakt med 27 A-landskamper i bagaget, hittills.

Sportchef Andrea Ruiz om värvningen;
- Vi är mycket glada över att Sofia ansluter till truppen. Hon har sedan februari 2013 dragits med diskbråck men nu är hon tillbaka, vilket visar på en enorm styrka både fysiskt och mentalt. Med nära 250 matcher i Damallsvenskan så är jag helt övertygad om att Sofia kommer bidra stort med sin rutin och erfarenhet, både på och utanför planen.

- Det är en utmaning att spela med nykomlingar men jag har gjort det förut och det har gjort mig till en bättre fotbollsspelare. Nu är läget självklart lite annorlunda då jag ska tillbaka från den tuffaste skada jag haft.
Målet är att vi ska hålla oss kvar i Damallsvenskan. Personligen vill jag komma upp i bra nivå igen, sedan får jag se hur långt det räcker. Jag känner samma driv som jag alltid har gjort för fotbollen och självklart vill jag nå toppen igen, kommenterar Sofia.

Huvudtränare Pär Lagerström;
- En frisk Sofia Lundgren i bra form är enligt mig given i VM-truppen, det säger lite om potentialen i detta nyförvärv. Däremot är det viktigt att vi har tålamod med Sofia som har haft en lång och svår skada.

-Förutom att Sofia är en riktigt bra målvakt så ser jag många andra fördelar att få in henne i truppen inte minst gällande hennes enorma erfarenhet och professionalism, fortsätter Pär Lagerström.

_____________________________________________________________________________________

Hammarby har även gjort klart med den talangfulla målvakten Patricia Kaldoyo från Enskede IK

• truppen 2015
  • damallsvenskan 2015

Hammarby IF Damfotbollförening är en ideell förening som startade sin verksamhet 1970. Visionen för föreningen är bredd och elit i samverkan. Det lever föreningen upp till genom sitt A-lag som spelar i Elitettan 2014 (Damallsvenskan 2015), talanglaget Bajen DFF i division 3 Östra Svealand 2014 (div. 2 nästa år) samt Utvecklingslaget som deltar i Svenska Spels F19 liga. Föreningens ungdomsverksamhet sträcker från flickor födda 2008 upp till flickor födda 1997. Idag har föreningen ca 22 ungdomslag som deltar i St Erikscupen.