Jätteorder på bullerskydd till Hammerglass AB

Säkerhetsföretaget Hammerglass AB i Förslöv har fått en stororder på bullerskärmar. Beställare är Stockholms stad, med E-Schakt som totalentreprenör och Landskapslaget som arkitekt. Det är Nynäsvägen i Stockholm som på en sträcka söder om Globen skall förses med 2000 meter okrossbara bullerskydds-skärmar. Beställningen är på 13,7 miljoner och är den största ordern hittills för Hammerglass AB. Bro-1 - stolparna som skall användas i projektet är designade och framtagna av Hammerglass själva och är av samma typ som vid tidigare installationer bl a i Nol norr om Göteborg. I uppdraget ingår även montage, och arbetet kommer för Hammerglass del att påbörjas i augusti.

För att bullerskärmarna skall kunna följa höjdskillnaderna i vägen kommer varje Hammerglass-skiva behöv parallelltrapetsskäras med CNC-fräs. Varje stolpfack måste mätas individuellt på plats både för bredd, höjd och snedkapning. I vanliga fall brukar bullerskärmar trappas för att följa höjdskillnader, men Hammerglass har utvecklat ett system med stolpar och infästningar som medger den föreskrivna, mer komplicerade montageformen.

I samband med entreprenaden aktualiseras även ett sidoprojekt  som rör en tunnel under Nynäsvägen. Tunneln skall förses med en kombination av konstverk och belysning för att göra den i dag trista och mörka tunneln mer användarvänlig. Tunnelns ena sida skall kläs med motivtryckta Hammerglass-skivor. Trycket har tagits fram av konstnärinnan Susanne Brännström och projektet bekostas av Stockholm Konst under det så kallade 1% regeln. För Hammerglass del är beställningen på närmare en halv miljon, vilket gör att totalomsättningen på Nynäsvägsprojektet överstiger 14 miljoner kronor.

Orsaken till att arkitektfirman  Landskapslaget  och Stockholm stad valde Hammerglass var att skärmarna står i direkt anslutning till den kraftigt trafikerade vägen och förutom stensprut, plogbilar och vandalism, kommer skivorna att bli fort smutsiga. Hammerglass har en nanobaserad ytbeläggning som gör att smuts och föroreningar regnar bort. Ytan är 80% slätare än glas vilket också underlättar vid graffitisanering. Kravet var också att skärmen inte skulle kunna brinna t ex vid en tankbilsexplosion.

- I o m ordern går affärsområdet Bullskydd om Fastighet som Hammerglass största affärsområde, säger Hammerglass VD Bengt Nilsson.

- Vi har satsat hårt inom detta segment och beställningen från Stockholm stad är både glädjande och sporrande. Även om vi inte skall montera förrän i höst kommer vi som följd av denna och andra större beställningar, att behöva nyanställa i produktionen, avslutar Bengt Nilsson.

• vandalsäkert
  • vandalskydd