Förändringar i ledningen för Hand in Hand International (HiHI)

1. Ordförande för HiHI

Bruce Grant har utsetts till ordförande i styrelsen för HiHI i London. Han är ägare och ledare av en grupp företag inklusive konsultföretaget Applied Value. Tidigare arbetade han inom Kinnevikgruppen, bl.a. som ordförande för Tele2.

Han har varit engagerad inom filantropi de senaste 20 åren. Han är en donator till HiHI och har varit styrelsemedlem de senaste fem åren.

Percy Barnevik, grundare av HiHI, avgår som ordförande och har utsetts till hedersordförande. I den positionen kommer han att fortsätta stödja HiHI.

2. VD för HiHI

Josefine Lindänge har utsetts till VD. Hon har varit anställd vid HiHI i fem år, de senaste två som Chief Operating Officer. Hon är också styrelseledamot i HiH Eastern Africa. Hon har en Bsc och Hsc i Internationell Ekonomi och Utvecklingsekonomi vid Lunds Universitet. Hon har också studerat Strategic Leadership for Micro Finance vid Harvard Business School.

Sven Sandström avgår som VD. Han har tidigare varit Managing Director för Världsbanken. Han blir i framtiden tillgänglig som konsult för HiHI.

Förändringarna genomförs 1/3-2014.

Styrelsen för HiHI.

London 24/2-2014.

• mänskliga rättigheter

Hand i Hand bekämpar extrem fattigdom genom utbildning och företagande. Vår vision är att skapa 10 miljoner jobb och på så sätt medverka till att utrota världsfattigdomen. Vår affärsmodell är effektiv och framgångsrik - totalt har över 850 000 kvinnor deltagit i självhjälpsgrupperna i Indien, Afrika och Afghanistan vilket har resulterat i att över 1,5 miljoner jobb har skapats. Detta innebär att fler än 7 000 000 människor fått bättre livsvillkor.