Hand in Hand har gett energi åt Fortum i Indien

- Våra medarbetare får varje år välja vilken organisation företagets julgåva ska doneras till och Hand in Hand vann omröstningen. Vi fick ihop tillräckligt för att sponsra ett helt byprojekt i södra Indien. Detta följdes sedan upp med en intern tävling där vinnarna fick besöka ”vår by”. Responsen vid hemkomsten var översvallande. Delvis för nyfikenheten på Indien men främst för att de med egna ögon fick se och känna stolthet över den enorma nytta ett projekt som detta gör, säger Fredrik Karlsson, kommunikationschef på Fortum.

- Fortums fina insats hjälper till att bygga en långsiktigt hållbar situation för alla i byn, säger Håkan Jarlenius, kommunikationschef på Hand in Hand. Genom hjälp till självhjälp och ett fantastiskt internt engagemang från Fortum går alla invånare i Mananthal village nu en ljusare framtid till mötes. I Hand in Hands indiska byprogram skapas förutsättningar för bestående utveckling genom beprövade program inom viktiga områden: jobbskapande, hälsoundersökningar, demokrati och IT-utbildning, miljö. Programmet möjliggör också för barnen i byn att gå i skolan istället för att tvingas att arbeta. Programmet sträcker sig över två år och syftet är att hela byns struktur stärks inom samtliga områden. Grunden för en bestående utveckling har därmed lagts.

- En intressant aspekt är att en i grunden välgörande gärning även blev ett kommersiellt verktyg väl på plats i Indien. När vi var i färd med att etablera oss i Indien fick vi från många håll höra att om man ska göra affärer i Indien så förväntas man som företag även vara med och göra gott för samhället lokalt. Det stämmer verkligen och har hjälpt oss mycket i samtal med olika lokala affärspartners och regeringen, säger Fredrik Karlsson.

• mänskliga rättigheter
  • samarbete & partnerskap
  • csr
  • indien

Hand i Hand bekämpar extrem fattigdom genom utbildning och företagande. Vår vision är att skapa 10 miljoner jobb och på så sätt medverka till att utrota världsfattigdomen. Vår affärsmodell är effektiv och framgångsrik - totalt har över 850 000 kvinnor deltagit i självhjälpsgrupperna i Indien, Afrika och Afghanistan vilket har resulterat i fler än 850 000 företag och att över 1,4 miljoner jobb har skapats. Detta innebär att fler än 5 000 000 människor fått bättre livsvillkor.