Årets julgåva - jobbskapande i Zimbabwe

Mer än hälften av alla anställda tycker att ett företags julgåva bör gå till välgörande ändamål, enligt en undersökning gjord av branschorganisationen FRII. Genom att välja rätt julgåva har företag en chans att göra skillnad för många. Årets julinsamling för Hand in Hand går till ett andelsprojekt för att skapa jobb i Zimbabwe. Företag och privatpersoner får en unik möjlighet att bidra till att på nära håll följa hur människor tar sig ur fattigdom.

”Jobs for Zimbabwe” är ett projekt där Hand in Hand utbildar och tränar fattiga människor i entreprenörskap - ett sätt att skapa förutsättningar för att starta små företag. Totalt finns 100 givarandelar á 25 000 kronor. Det är förstås möjligt att teckna fler än en andel per givare. Projektet startar i Zimbabwe i januari 2019. Hand in Hand räknar med att över 300 företag kommer att startas och livet förändras för 1600 människor. Varje företag beräknas försörja ungefär sex personer. Runt tusen barn kommer att kunna äta sig mätta, få medicinsk vård när de behöver och kunna gå i skolan.

-Vi vet att den här typen av projekt gör skillnad, på riktigt. Det är ett unikt tillfälle för givare att stödja ett konkret projekt och genom täta rapporter eller till och med besök, kunna följa utvecklingen i Chirumanzu i Zimbabwe, säger Sofie Borgudd insamlingsansvarig för Hand in Hand.

Många zimbabwier lever i svår fattigdom, särskilt på landsbygden. Klimatförändringar, sjukdomar och arbetslöshet ökar sårbarheten. Insatser i rätt tid kan förhindra återfall i fattigdom och istället ge en ny ekonomisk trygghet, bättre levnadsvillkor och förbättrad hälsa.

Att ha kunskap, tillgång till små lån och starta ett företag kan vara den avgörande skillnaden mellan fattigdom och ett liv med möjligheter. Det är tid för det hårt prövade folket i Zimbabwe att få tillbaka sin framtidstro. Bidra genom årets julgåva, till att ge dem hopp och en bättre livssituation!

Hand in Hand har flera olika donationsupplägg för företag i jul, läs mer här