Stor framgång med avfallshantering och återvinning i Indien genom miljöprojektet Recycle for Life

– Vi är otroligt stolta över framgångarna i vårt miljöprojekt Recycle for Life som under 3 års tid genomförts i 11 kommuner i den indiska delstaten Tamil Nadu. I projektet som nuavslutas har 5000 hushåll aktivt deltagit vilket inneburit att dessa hushåll fått ökade kunskaper om återvinning och avfallshantering och nu har börjat källsortera sitt hushållsavfall, kommenterade Håkan Jarlenius, kommunikationsansvarig Hand in Hand.

Recycle för Life är en viktig del i arbetet med att skapa en hållbar miljösituation i Indien. 90 procent av allt avfall slängs direkt på gatan eller på öppna soptippar, vilket bidrar till förorenat vatten, förgiftade jordar, luftföroreningar och spridning av sjukdomar. En stor satsning på hållbar avfallshantering och återvinning görs nu inom ramen för det nationella miljöinitiativet Clean India. Hand in Hand och Håll Sverige Rent hoppas nu att fler lokala miljöprojekt i linje med Recycle for Life kommer att genomföras i andra delstater för att komma till rätta med de enorma miljöproblemen i Indien.

– Att få bidra med våra erfarenheter till kollegor i Indien har varit mycket roligt. Vi hoppas och tror att projektet kommer att leva vidare och resultera i både renare gator och fler jobb, säger Joakim Brodahl, verksamhetsansvarig på Håll Sverige Rent.