Även unga har rätt till goda arbetsvillkor

I söndagens SVT-dokumentär ”Generation utanför” skildras upprörande villkor för unga i servicebranschen. Dokumentären visar på vikten av fackligt medlemskap, säger Handels ordförande Lars-Anders Häggström.

– På de arbetsplatser där vi har många medlemmar och fackligt engagemang kan vi förebygga de här problemen. Men vi kan bara hjälpa ungdomarna om de är medlemmar. Annars står de tyvärr ensamma mot arbetsgivaren, säger Lars-Anders Häggström.

Dokumentärens exempel på hur ungdomar utnyttjas väcker upprördhet men inte förvåning, anser Handels förbundsordförande:

– Vi känner igen bilden som ges i programmet. Det är det här vi kämpar mot varje dag. Vi genomför 10 000-tals förhandlingar varje år.

– Företagen måste ta sitt ansvar och respektera ingånga avtal. De får inte utnyttja ungdomarnas utsatta situation på det här sättet. Jag har svårt att förstå hur arbetsgivare kan behandla framtidens arbetskraft så här illa och ändå tro att de ska kunna rekrytera folk, säger Lars-Anders Häggström.

Även politiken måste inriktas på att ge ungdomar jobb och goda villkor.

– Det krävs riktiga åtgärder för att skapa jobb åt unga, med trygga anställningsformer och rimliga löner, säger Lars-Anders Häggström.

För att förhindra att unga utnyttjas på arbetsmarknaden måste lägstlönerna och lagen om anställningsskydd försvaras, anser Handels ordförande.

– Den senaste tiden har flera attacker kommit från arbetsgivarsidan och regeringen mot lägstlönerna. Enligt finansministern är ingångslönerna i servicesektorn ”ett problem”. Vill man skapa en arbetsmarknad där unga tvingas jobba under usla villkor, undrar han.

För ytterligare information kontakta:
Lars-Anders Häggström, förbundsordförande Handels, tel. 070-630 17 78
Kristina Jogestrand, pressekreterare Handels, tel. 070-675 19 89
Handelsanställdas förbund är Sveriges tredje största LO-förbund. Handels har cirka 150 000 medlemmar, varav drygt 100 000 är kvinnor. Cirka 24 procent av våra medlemmar är under 30 år. Handels har medlemmar på cirka 25 000 arbetsplatser. Läs mer på www.handels.se