Ny studie visar på tung belastning vid butiksarbete

Långt färre kvinnor än män får ersättning för arbetsskador. En orsak är att traditionella kvinnoyrken som exempelvis kassörska anses vara lättare än arbete inom den manligt dominerade industrin. Men en ny svensk studie visar att butiksarbete faktiskt innebär en lika tung belastning som industriarbete. Och nästan hälften av butiksanställda kvinnor har värk i nacke, axlar och skuldror, enligt studien.

– Butiksanställda får oftare avslag när de ansöker om sjukpenning, eftersom det enligt Försäkringskassan är ett ”lättare, rörligt” arbete. Att få sjukdomarna erkända som arbetsskador är ännu svårare. Det är ett tydligt fall av könsdiskriminering, säger Ola Pettersson, ansvarig för försäkringsjuridik på Handels.

Forskare på avdelningen för arbets- och miljömedicin vid Lunds universitet har nu mätt belastningen på olika muskler vid arbete i livsmedelsbutiker och kommit fram till att den är lika hög som vid exempelvis montering och andra tunga arbetsuppgifter inom industrin.

Studien, som har gjorts med anslag från FAS (Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap), visar också att nästan hälften av de kvinnliga anställda inom dagligvaruhandeln har problem med värk i nacke, axlar och skuldror. Den fysiska belastningen förvärras dessutom genom den stress och begränsade kontroll över arbetssituationen som många butiksanställda upplever. Kombinationen av fysisk och psykisk press kan på sikt leda till kroniska skador, enligt forskarna.

De nya rönen kan göra det lättare för kvinnor att få sina sjukdomar erkända som arbetsskador i framtiden, hoppas Handels arbetsmiljöombudsman Martine Syrjänen Stålberg.

– Problemet är att det hittills har forskats så pass lite på skador i traditionella kvinnoyrken. Skadorna i mansdominerade yrken finns däremot belagda. Förhoppningsvis kan de här nya rönen underlätta för kvinnor att få sina arbetsskador erkända av Försäkringskassan. Det rör sig faktiskt inte om ett ”lättare” arbete, säger Martine Syrjänen Stålberg, arbetsmiljöombudsman på Handels.

För ytterligare information kontakta:
Ola Pettersson, ansvarig för försäkringsjuridiska frågor Handels, tel. 0730-43 72 08
Martine Syrjänen Stålberg, arbetsmiljöombudsman Handels, tel. 076-788 39 65
Kerstina Ohlsson, forskare arbets- och miljömedicin Lunds universitet, tel. 070-391 45 42
Istvan Balogh, forskare arbets- och miljömedicin Lunds universitet, tel. 070-513 27 58

Fakta 1: Om studien
2045 personer har tillfrågats om fysiska besvär och diagnoser, samt sin upplevda kontroll över arbetssituationen.
28 ergonomiska mätningar har gjorts och fysikaliska undersökningar av besvär har gjorts på 433 personer.
Studien har gjorts med anslag från FAS (Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap).

Fakta 2: Så många kvinnor respektive män fick ersättning för arbetsskada (arbetssjukdom)
År: 2004 2005 2006 2007 2008
Kvinna: 189 104 79 63 70
Man: 828 566 462 324 264