Tar emot delegation från Irak

Tar emot delegation från Irak

Nigar Ibrahim är född i den kurdiska delen av Irak. Det har gått många år sedan hon lämnade sitt ursprungsland på grund av politiska oroligheter. Hon lever i Göteborg sedan fler år, och har under lång tid arbetat med projekt som haft möten över etniska och kulturella gränser som gemensam nämnare. Sedan ett år tillbaka arbetar hon för Västsvenska Handelskammaren i ett samverkansprojekt med handelskammaren i Sulaymaniyah, som tillhör den kurdiska delen av Irak.

I veckan tar hon emot en delegation från Sulaymaniyah. Delegationen består av företagsrepresentanter, politiker och tjänstemän från kommunen samt representanter från handelskammaren i Sulaymaniyah. De är i Sverige för att stärka relationerna, och för att titta på affärsmöjligheter främst inom miljöområdet. Delegationen är i Göteborg 7-8 november. Under de dagarna besöker man bland annat Renova och Wikström VVS Kontroll.

- Jag hoppas att svenska företag ska närma sig den här marknaden mer. Vi behöver ta affärsmöjligheter i den här delen av världen på större allvar. Vid en internationell jämförelse ligger vi efter många andra europeiska länder, säger Nigar Ibrahim.

Hur tycker du att västsvenska företag ska se på stabiliteten i Irak?

- Jag förstår att det finns en oro, om du tittar på Bagdad. Men situationen är mer stabil i Sulaymaniyah. Nu har ett val nyss hållits, som jag tror leder till än större stabilitet. Nästa år går hela landet till val. Jag tror och hoppas att det valet ska bidra till att demokratin stärks, säger Nigar Ibrahim.

Fakta
Västsvenska Handelskammaren har ett samverkansavtal med handelskammaren i Sulaymaniyah, Irak. Samarbetet sker inom ramen för ett Sida-uppdrag administrerat av Stockholmsbaserade Chamber Trade.

Läs gärna mer om Handelskammarens arbete med internationella frågor »
Tveka inte att kontakta oss om du har frågor.

Om Nigar Ibrahim
Nigar Ibrahim är född i den kurdiska delen av Irak. Hon lämnade sitt ursprungsland tidigt på grund av familjens politiska engagemang. Hon bor i Göteborg sedan många år.

2009 utsågs Nigar Ibrahim till Årets Göteborgare för sitt arbete med integrationsfrågor. Sedan ett drygt år tillbaka arbetar hon för Västsvenska Handelskammaren.