Tar Göteborg till Vancouver i helgen

Tar Göteborg till Vancouver i helgen

Vancouver är staden som har lyckats med det alla drömmer om. En storstad mitt i naturen med en levande kärna där personer från alla delar av världen trivs. Nu gör Handelskammaren en studieresa till den Nordamerikanska hamnstaden.

När brittiska affärstidningen The Economist årligen rankar städerna i världen med högst livskvalitet placerar sig Vancouver högt. Både 2009 och 2010 toppade den Kanadensiska hamnstaden listan. Nyligen föreslog representanter för Grön Ungdom och Göteborgs miljögrupp på debattplats i Göteborgs-Posten att även Göteborg bör låta sig inspireras av Vancouver.

Västsvenska Handelskammaren har sedan ett antal månader tillbaka planerat en västsvensk studieresa till hamnstaden på Kanadas sydöstra kust.

Mellan den sjätte och elfte oktober är Handelskammarens vd Johan Trouvé på plats tillsammans med projektledare Sandra Zätterström. De har med sig representanter för Västsvenska företag och staden Göteborg. Resan till Vancouver arrangeras av Västsvenska Handelskammaren men bekostas gemensamt av deltagarna.

De följer med på resan:
Agneta Hammer, Stadsbyggnadskontoret, Göteborgs Stad
Björn Siesjö, stadsarkitekt, Göteborgs stad
Christer Samuelsson, stadsdelsdirektör, Lundby Stadsdelsförvaltning
Eva-Lena Albihn, Vice VD/Ekonomidirektör, BRG Business Region Göteborg AB
Johan Lundin, Kontorschef, White Arkitekter AB
Johan Trouvé, VD, Västsvenska Handelskammaren
Lars-Bertil Ekman, Trafikkontoret, Göteborgs Stad
Lena Lundblad , Fastighetskontoret, Göteborgs Stad
Mats Dynevik, Marknadschef, Skanska Fastigheter Göteborg AB
Mats Herner, Exploateringschef, Wallenstam AB
Mia Söderberg, arkitekt/ekonom, ÅF-Infrastructure AB