Konjunkturmätaren pekar åt rätt håll för tolv månader

Botten är nådd enligt Handelskammarens företagspanel

För första gången sedan pandemin bröt ut förutspår Handelskammarens företagspanel en positiv utveckling av konjunkturen på både kort och lång sikt. Inte sedan juni 2018 har panelen varit lika optimistisk till utvecklingen på lång sikt.

– Den förväntade uppgången sker dock från en låg nivå och i ett läge där ekonomin är ansträngd. Det är framför allt företagen i Göteborgsregionen som sedan föregående mätningar blivit mer optimistiska, säger handelskammarens vd Johan Trouvé.

Antalet varsel i Västra Götaland är nu tillbaka på nivåer som uppvisades under slutet av föregående år. Även antalet konkurser i länet fortsätter minska.

– Det är glädjande att vi ser sjunkande varseltal och antal konkurser liksom att företagen efter ett mycket tufft halvår har anpassat sig till det nya normala och anar en ljusning i pandemins mörker, säger han och fortsätter:

– Pandemin har framtvingat många företags digitala anpassning, något som i förlängningen kan leda till både ökad effektivitet och produktivitet. Ett möte som förut hade krävt en flygresa till en annan världsdel kan idag genomföras via videosamtal.

Svårare att ställa om för vissa

Men för de som reser kommer flera positiva nyheter i budgetpropositionen. Bland annat presenterades satsningar på elektrifiering av transportsektorn och ökat underhåll av järnvägen, något som det västsvenska näringslivet länge efterfrågat. Johan Trouvé poängterar samtidigt att alla företag inte haft lika lätt att ställa om sin verksamhet.

– Många branscher har det fortfarande riktigt tufft, inte minst besöksnäringen. Med en kraftig nedgång i antalet turister och en stor del arbetskraft arbetandes hemifrån, har intäkterna för verksamheter i stadskärnan störtdykt. För Liseberg har förbudet att öppna inneburit en kraftig förlust. Julsäsongen kan fortfarande räddas men då måste regeringen komma med besked nu, det är en fråga om dagar.

Branschspecifika stöd efterfrågas

Trots den försiktigt optimistiska prognosen kvarstår orosmoment. Risken för en hård brexit har ökat. Förhandlingarna mellan EU och Storbritannien om ett handelsavtal går in i sitt slutskede och signalerna är inte positiva. Därtill har en andra virusvåg rullat in över delar av Europa och här hemma visar nya siffror från Arbetsförmedlingen en arbetslöshet på drygt 9 procent.

– Det finns en oro kring vad som ska hända månaderna efter permitteringsstöd och omställningsstöd. Det är viktigt att regeringen är lyhörd inför företagens behov när de planerar för fler stöd, som möjligen skulle kunna bli mer branschspecifika. Covid-pandemin har till stor del inneburit asymmetriska chocker, då den drabbat branscher på olika sätt. Ökade satsningar på bland annat infrastruktur och forskning är livsviktiga för att stimulera en utveckling i rätt riktning. Det är av största vikt att regeringen tar hänsyn till detta, avslutar Johan Trouvé.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy